Bult naast neus

Author:
Tandje Hoger
Posted:
ma, 11/07/2016 - 21:38
Dag, Vorige maand ben ik bij de tandarts geweest voor een afgebroken hoektand, de derde tand. Hij zei dat er waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling voor nodig was maar dit heeft hij niet gedaan. Ik had de indruk dat ik zelf mocht kiezen. Ik heb trouwens geen pijn aan deze tand gehad of ik moest flink op het overgebleven deel drukken. Er is een soort kunststof opgezet tot half het volume.

Direct nadat de verdoving was uitgewerkt, dus twee of drie uur later, voelde ik een harde bult naast mijn neusvleugel. Ongeveer de omtrek van een vingertop. Eerst voelde ik ook, duidelijker dan nu, dat er een bultje bovenop zat. Uiteindelijk heb ik het maar wat weggemasseerd. Vooral de grotere harde verdikking van de kaak is gebleven en ik houdt ook de zelfde last ervan, namelijk: als ik er op druk dan voelen de tanden meteen heel stijf en alsof er van boven flink aan getrokken wordt. Zelfde als ik mijn bovenlip optrek natuurlijk. Met de binnenkant van mijn mond is niets mis en ik merk verder niks. In een maand tijd is er nauwelijks enige verbetering. De tandarts zei echt geen idee te hebben wat het zou kunnen zijn of wat hij daaraan zou kunnen doen. Zij wilden haast nooit iets direct behandelen en ik kon er nauwelijks terecht voor een afspraak dus ben ik daar weg gegaan.

Ik heb een afspraak gemaakt bij mijn nieuwe tandarts om op die plek wat behandelingen te doen want ik wil niet wachten totdat ik naar het ziekenhuis moet en weet dat op die plek eigenlijk twee tanden behoorlijk slecht zijn. Helaas zegt mijn nieuwe tandarts dat hij deze afspraak ongedaan heeft gemaakt want de vergoedingen zijn voor dit jaar al ruim besteedt en hij vindt het geen probleem om op 9 januari eerst eens verder te gaan met een andere behandeling die nu nodig was. De bult of verdikking is sowieso werk voor de chirurg zegt die steeds en geen probleem wanneer ik er niet meer last van heb dan nu.

Hierover wil ik graag advies want ik geloof de tandartsen niet, dat schade en gaatjes best wel heel lang kunnen wachten. Straks ben ik bij een heel dure chirurg en zegt die, waarom heeft de tandarts hier niet eerder ingegrepen. Wat moet ik doen wanneer ik geen afspraak daarvoor kan maken met mijn nieuwe tandarts. Is het inderdaad van generlei waarde om direct er onder twee slechte tanden te behandelen. Ook wil ik weten of ik er antibiotica voor zou moeten vragen, eventueel welke en of dit bij de huisarts kan of via de tandarts moet.

Zou ik, zeg maar, twee wortelkanaalbehandelingen nodig hebben? Als het heel verstandig zou zijn om dit binnenkort te doen, zelfs als ik daar nu helemaal geen kiespijn heb (stukje vulling afgebroken wel). Moet ik het er dan op aan laten komen om opnieuw een andere tandarts te nemen? Dit zou sneu zijn en het zijn wel telkens goede en kundige tandartsen. Bij voorbaat dank.