Pijn Voortand Alleen Bij Bijten; Tandarts neemt me niet serieus; Ik maak me zorgen; A

Author:
Willem von V
Posted:
di, 02/28/2017 - 00:31
Hallo,

Sinds enkele maanden heb ik af en toe pijn in een voortand bij het bijten (bijvoorbeeld in een appel). De ene week heb ik wel last, de andere niet. Het betreft mijn voortand (snijtand).
Een jaar geleden heb ik hier ook kort last van gehad herinner ik me.
Let op, ik voel het alleen bij bijten, anders heb ik nergens last van. Ik merk ook dat als ik ga liggen (op bed) en ik bijna slaap, dat ik het dan soms voel dat het pijn zou doen bij bijten.

Nu zei mijn tandarts dat als ik pijn had ik maar naar de psycholoog toe moet. Nu ben ik bang dat er iets mis is en ik weer niet wat ik er aan kan of moet doen.

Overige info: Ik heb een spalkje (retainer) achter deze voortand. Ben nog jong 23jr oud en niet lang geleden was ik bij de tandarts, de pijn is alleen bij bijten in 1 tand. Geen klachten bij koud/warm eten oid)
Lieneke

Heb je wel eens een harde klap op deze tand gehad of ben je erop gevallen? Is het bij het bijten tijdens het bijten of juist bij het loslaten? Hoe zou je de pijn omschrijven? Is het ook gevoelig als je tegen deze tand aanduwt (op het topje) of er tegenaan tikt (ook op het topje)? Is er een foto van waar de wortelpunt bij op staat? Klem of knars je?
wo, 03/01/2017 - 13:04 Permalink
Willem von V

Als antwoord op door Lieneke

Ik heb geen harde klap gehad/gevallen. De pijn is er ook een aantal maanden geweest, toen een langere tijd weggeweest en nu terug.
De pijn is alleen tijdens het bijten (niet bij het loslaten oid). De pijn is drukkend, maar ook niet heel erg. Het is gevoelig als je van de onderkant tegen de tand aandrukt (zoals bij bijten), verder niet echt.
Er is geen foto waar de wortelpunt op staat, wat zou dit kunnen laten zien?
Ik denk dat ik klem/knars, want dat heeft een tandarts een keer gezegd (hij zou dat gezien hebben aan mijn kaak, nog voordat ik mijn mond open deed). Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Het is de voorste voortand, dus er zijn in principe geen andere tanden waar deze op bijt. Mijn ondertanden raken deze tand in rust in ieder geval niet. Wel zit er een retainer achter de voortanden en als ik mijn onderkaak naar voren doe, kan ik op deze manier met mijn onderste tanden tegen dat spalkje achter de voortand duwen in theorie.
di, 03/07/2017 - 11:20 Permalink
Willem von V

Heb je wel eens een harde klap op deze tand gehad of ben je erop gevallen? Is het bij het bijten tijdens het bijten of juist bij het loslaten? Hoe zou je de pijn omschrijven? Is het ook gevoelig als je tegen deze tand aanduwt (op het topje) of er tegenaan tikt (ook op het topje)? Is er een foto van waar de wortelpunt bij op staat? Klem of knars je?

Ik heb geen harde klap gehad/gevallen. De pijn is er ook een aantal maanden geweest, toen een langere tijd weggeweest en nu terug.
De pijn is alleen tijdens het bijten (niet bij het loslaten oid). De pijn is drukkend, maar ook niet heel erg. Het is gevoelig als je van de onderkant tegen de tand aandrukt (zoals bij bijten), verder niet echt.
Er is geen foto waar de wortelpunt op staat, wat zou dit kunnen laten zien?
Ik denk dat ik klem/knars, want dat heeft een tandarts een keer gezegd (hij zou dat gezien hebben aan mijn kaak, nog voordat ik mijn mond open deed). Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Het is de voorste voortand, dus er zijn in principe geen andere tanden waar deze op bijt. Mijn ondertanden raken deze tand in rust in ieder geval niet. Wel zit er een retainer achter de voortanden en als ik mijn onderkaak naar voren doe, kan ik op deze manier met mijn onderste tanden tegen dat spalkje achter de voortand duwen in theorie.
di, 03/07/2017 - 11:20 Permalink
Willem von V

De klachten zouden heel goed van het knarsen/klemmen kunnen komen. Misschien kan jouw tandarts even bekijken welke oplossing daarvoor te verzinnen is. Een wortelpuntontsteking lijkt me stug tenzij er een flinke vulling inzit.

Bedankt voor je de reactie. Het klinkt op zich logisch wat je zegt. Zoals ik zei hebben mijn tandartsen wel eens gezegd dat ik klem, maar ze hebben nooit oplossingen aangedragen oid. Moet ik hier zelf op aandringen? Een bitje gaat nogal ver lijkt me, heb geen idee wat een eventueel oplossing kan zijn.
za, 03/11/2017 - 19:18 Permalink