Goedenavond allen,
Ik ben er onlangs achtergekomen dat ik haast wel tanderosie moét hebben. Wanneer ik mijn tong van achteren tegen mijn bovenste snijtanden aandruk, zie ik duidelijk verschil.
Wat ik echter zo vreemd vind, is dat mijn tandarts hier nooit iets over heeft gezegd... Ik zal het zeker aanhalen wanneer ik er over een paar weken naartoe ga, maar omdat het me toch niet helemaal lekker zit, hoop ik dat jullie deze vragen alvast voor mij kunnen beantwoorden:
Ten eerste, is het mogelijk dat mijn tanden doorschijnen zonder dat er sprake is van (ernstige) erosie?
En ten tweede, in wat voor mate moet een element door erosie zijn aangetast om niet meer behandeld te kunnen worden d.m.v. een composietfacing? Mijn gebit ziet er voor de rest namelijk vrij normaal uit (geen hoekjes/randjes eraf o.i.d., alleen doorschijn.
Het maakt namelijk nogal een verschil om 130 euro per tand voor een facing te moeten betalen, of 600 per voor een kroon...
Helaas geen foto bij de hand, dus ik begrijp dat jullie mijn persoonlijke situatie niet met zekerheid kunnen beoordelen, echter elke inbreng wordt op prijs gesteld.
Ik ben er onlangs achtergekomen dat ik haast wel tanderosie moét hebben. Wanneer ik mijn tong van achteren tegen mijn bovenste snijtanden aandruk, zie ik duidelijk verschil.
Wat ik echter zo vreemd vind, is dat mijn tandarts hier nooit iets over heeft gezegd... Ik zal het zeker aanhalen wanneer ik er over een paar weken naartoe ga, maar omdat het me toch niet helemaal lekker zit, hoop ik dat jullie deze vragen alvast voor mij kunnen beantwoorden:
Ten eerste, is het mogelijk dat mijn tanden doorschijnen zonder dat er sprake is van (ernstige) erosie?
En ten tweede, in wat voor mate moet een element door erosie zijn aangetast om niet meer behandeld te kunnen worden d.m.v. een composietfacing? Mijn gebit ziet er voor de rest namelijk vrij normaal uit (geen hoekjes/randjes eraf o.i.d., alleen doorschijn.
Het maakt namelijk nogal een verschil om 130 euro per tand voor een facing te moeten betalen, of 600 per voor een kroon...
Helaas geen foto bij de hand, dus ik begrijp dat jullie mijn persoonlijke situatie niet met zekerheid kunnen beoordelen, echter elke inbreng wordt op prijs gesteld.
Doorschijnende tanden hoeven
Misschien dat de focus van jouw tandarts ergens anders op ligt of dat je het zelf veel erger ziet dan dat het is. Ik neem aan dat een facing nog echt wel kan, anders was de tandarts er echt wel over begonnen. Maar belangrijker dan dat, is dat de oorzaak getackeld wordt, anders is die facing ook zo weer foetsie...
Dankjewel voor je reactie.
Zou je nog een paar andere oorzaken kunnen noemen? Ik bijt wel nagels, maar alleen tussen mijn rechter voortand en de tand daar rechtonder, terwijl al mijn snijtanden vrij doorzichtig zijn (als ik mijn tong tegen de achterkant druk). Ook heb ik wel last van mondademhaling, maar ik heb vrijwel nooit gaatjes. Kan een droge mond naast tandvleesproblematiek en cariës, ook aanleiding zijn voor slijtage?
En zou je ook zo vriendelijk kunnen zijn de contra-indicaties voor een composietfacing te benoemen? Absoluut handig om te weten. Ik begrijp uiteraard dat ik zal moeten stoppen met nagelbijten voor ik ze neem, maar ben benieuwd of er nog andere dingen zijn.
Als antwoord op Dankjewel voor je reactie. door TheOneWhoKnocks
Denk ook aan knauwen op pennen etc. en gewoon gebruik van je gebit. Knarsen, klemmen...te hard poetsen...
De contra-indicaties van een facing....tja, als de tand te slecht is en dus de investering niet waard is ...de rest mag een tandarts vertellen. ;)
Als antwoord op Dankjewel voor je reactie. door Lieneke
bij erosie is het meestal de achterkant die aangetast/gesleten is. De facing zal dan dus aan de achterkant gemaakt moeten worden. Is iets wat door d etandarts beoordeeld moet worden wat er kan cq moet want is allemaal veel te uitgebreid qua mogelijkheden om hier daarop in te gaan.
Als antwoord op Dankjewel voor je reactie. door vV