Terugtrekkend/gezwollen tandvlees?

Author:
Suuz95
Posted:
vr, 03/02/2018 - 20:46
Hallo allemaal,

Ik zal de situatie kort uitleggen.
Sinds 28 januari j.l. ben ik gestopt met roken, vooral omdat ik mij zo'n zorgen maak om mijn gebit.
Ik heb ongeveer 7 jaar gerookt. Inmiddels in bijna elke tand wel een vulling, vooral de tandhalzen.

Sinds ik gestopt ben met roken heb ik een extreme angst gekregen dat mijn tanden af gaan breken/eruit vallen.
Ik ben 3 weken geleden bij de tandarts geweest, 3 ondertanden gevuld (tandhalzen) en mijn angst besproken.
Mijn tandarts vertelde mij dat ik zolang ik gestopt ben, mijn tanden in deze staat zou houden en dat ze er echt niet uit zouden vallen.
Op advies heb ik een nieuwe elektrische tandenborstel gekocht met een sensitive opzetstuk, ik flos en gebruik mondwater.

Door mijn angst heb ik onder andere een aantal dagen veel met mijn vingers aan mijn tanden/kiezen gezeten om te kijken of ze loszaten, maar natuurlijk zitten ze een stukje los, maar ik raak gelijk in paniek. Heb een paar weken amper kunnen eten, omdat ik dat niet durfde omdat ik zo bang was dat ze af zouden breken, ook nu durf ik nog niet zo goed te eten en heel voorzichtig..
Ook ben ik nu nog steeds in de war om met mijn tong tegen m'n voortanden aan te duwen en heb een aantal dagen mijn tanden steeds klem op elkaar gezet.

Zie onderstaande afbeelding. Mijn tandvlees is nu aan het opzwellen. Het was al aan het terugtrekken..
Omdat de tandarts mij heeft verteld dat ze er echt niet zomaar gaan uitvallen/afbreken wil ik hier toch nog even een geruststelling vragen hoe en wat..
- Kan het zijn dat mijn mondhygiëne nog herstellende is van het stoppen met roken?
- Kan het zijn dat mijn verstandskiezen nu doorkomen dat mijn tandvlees zo in de war is? Tandvlees bij mijn voortanden is het ergst. Ik voel ook een bepaalde druk op mijn tanden/kiezen boven alsof mijn verstandskies zo loop te duwen. Ter info, mijn verstandskiezen groeien tegen mijn kiezen aan en niet recht naar beneden ..
- Kan het zijn dat ik veel te hard poets met mijn nieuwe elektrische tandenborstel, omdat ik hoop dat ik mijn tanden nog probeer te redden? Zelf weet ik ook niet zo goed hoe ik moet poetsen met zo'n ding, ook al heb ik er al jaren eentje. Ik begrijp dat je ze op de tand 3 à 5 tellen moet houden en net tegen de tandvleesrand en niet helemaal op het tandvlees?
- Ik heb een constante zeurderig gevoel bij mijn voortanden, het tandvlees in het midden aan de voor- en achterkant. Ik ben nu al weken 24/7 bezig met mijn tanden en ik raak er zo moe van. Ik kan er amper van slapen en mijn werk lijdt eronder. Ik durf alleen niet zo goed wéér naar de tandarts te gaan .. Omdat ik mijzelf de angst aanpraat.. Ik wil namelijk niet ook een kunstgebit zoals mijn broer.. Maar nu denk ik af en toe dat dat misschien beter is zodat ik niet meer zo stress en er constant mee bezig ben. En ik ben 22.

http://i66.tinypic.com/28u1rp5.jpg
http://i64.tinypic.com/10n97hu.jpg

Excuus voor het lange bericht. Ik maak mij gewoon zo ontzettend zorgen en ik weet het gewoon even niet meer..
Lieneke

Wat goed dat je gestopt bent met roken! Gefeliciteerd! Het tandvlees krijgt nu voldoende bloed om de aanval aan te gaan met de bacteriën. Je ziet nu dus hoe ontstoken je gebit altijd geweest is. Dus geen paniek...je hebt dit eigenlijk al een poos maar zonder dat men het in de gaten had. Je zou er verstandig aan doen om een mondhygienist te bezoeken die goed uitlegt wat nu precies goed poetsen is; niet te hard, maar wel schoon poetsen. Zoals je tandarts al zegt...je tanden vallen niet ineens uit en ik denk dat het nog relatief simpel op te lossen is.
za, 03/03/2018 - 10:48 Permalink
Suuz95

Lieneke, ontzettend bedankt voor je reactie. Mijn hart maakt wel even een sprongetje van opluchting. Je hebt zeker gelijk over die ontsteking, volgens de tandarts moest ik paar jaar geleden al beginnen met parodontax, waarschijnlijk omdat het al ontstoken was.. Dan ga ik op deze manier door met schoonmaken.. Als ik blijf twijfelen ga ik contact opnemen voor een poetsinstructie. Eind mei moet ik weer op controle bij de tandarts, dus daar kijk ik ook al naar uit. Ik zal je reactie bij me houden zodat het mij wat rust geeft en dat ze er niet zomaar uit gaan vallen. Zal mijn tanden de tijd geven om verder te herstellen. Bedankt!!!!
za, 03/03/2018 - 11:43 Permalink