alveolitis en tandvleesontsteking, nog maanden pijn na extractie

Author:
marianne32
Posted:
ma, 07/02/2018 - 14:43
Mijn tandarts begon vaak over het verwijderen van mijn verstandskiezen. Ik vond dit volstrekt onnodig, omdat er geen problemen waren. Maar toen ze er bij een reguliere controle 3 maanden geleden toch weer over begon te zeuren, besloot ik het maar te doen. Het aan elke kant 1-2 daagjes pijn worden, maar verder zou ik er geen last van hebben. Het kon gewoon bij hen in de praktijk.

Ongeveer 2.5 maanden geleden (begin mei) begon de extractie aan de linkerkant. Een moeilijke behandeling met uiteindelijk veel complicaties. Twee weken lang een ontsteking aan mijn mond gehad, maar dat ging gelukkig weer over. Ik heb er toen zo erg over getwijfeld om de andere kant maar te laten zitten. Het ging immers aan de linkerzijde ook compleet mis. Uit een gevoel van verplichting ging ik toch maar naar de afspraak (midden mei).

Aanvankelijk leken de problemen rechts mee te vallen. De verstandskiezen kwamen zo los. Toch kreeg ik twee weken naar de behandeling last van hele gevoelige en pijnlijke tanden. Dus ik terug naar de tandarts: de bloedprop in de holte was losgekomen en daarom was en een ontsteking in de alveole. Mondspelling met chloorhexidine mee. Dat hielp niks en de problemen werden in de loop van de week alleen maar erger. Die situatie afgekeken tot ongeveer begin juni. Toen ontwikkelde een ernstige pijn rond mijn kiezen aan de rechterzijde. Ik dacht dat het erbij hoorden en nog even gewacht. Tot ik ongeveer 2 weken later 's nachts wakker werd met 39.5 graden koorts en de hele ochtend heb moeten overgeven en kokhalzen. Naar de weekentanddarts geweest. Die loerde even in mijn mond. Zei vervolgens dat het inderdaad alveolitis was. Gaf me een stom spuitje mee en wenste me verder veel succes. Kosten: 70 euro. Ik weer doodziek met veel koorts en continu braakaanvallen naar huis. Een paar dagen later herstelde ik van de koorts, maar de tandpijn bleef. Uit de wond wel verschillende harde witte stukjes gehaald. (bot?)

Het is nu begin juli en de problemen zijn in de loop van de tijd nog erger geworden.. In totaal loop ik als het gevolg van deze extractie nu al 3 maanden met tandpijn rond. Ik word er helemaal gek van. De ontsteking heeft zich inmiddels verplaatst door de hele mond. Het tandvlees aan de gehele rechterkant is zwaar ontstoken. Het tandvlees is rond één tand zo opgetrokken dat de hele wortel bijna bloot is komen te liggen en de tand los zit.Ik ben legitiem bang dat ik om deze hele grap tanden ga verliezen. Ik kom de dag alleen door met een overdosis aan ibuprofen en paracetamol. Van de pijn heb ik in totaal nu al drie maanden niet meer kunnen werken. Ik ben ZZP'er en heb nu dus geen inkomsten meer. Een belangrijke opdracht - die het merendeel was van mijn jaarinkomsten - ben ik hierdoor misgelopen. Ik zit nu met erge tandpijn en mijn gezin met grote geldzorgen als gevolg van dit hele verhaal. Daarom had ik nu twee vragen:

Ten eerste: wat kan ik doen aan de ontsteking aan mijn tandvlees en alveole? Het is nu 3 maanden naar extractie en ik loop nog steeds met hele erge pijn rond. Om mijn mond schoon te houden eet ik zo min mogelijk. Doe ik het wel, dan poets ik mijn tanden gelijk. Ik boen alles - zover dat kan met de pijn - goed met de borstel, antibacteriële tandpasta en mondspoeling. Tussen de tanden gebruik ik van die plastiekedingetjes om ook daar goed te reinigen. Maar het helpt helaas helemaal niks. Ik heb wel rond gekeken op internet, maar nog niet op eenduidige oplossing gestuit. Zijn er nog mensen die er op een bepaalde manier vanaf zijn gekomen?

Ten tweede: kan ik een schadevergoeding eisen bij de tandarts? Er was helemaal niets met mijn mond aan de hand, totdat zij in actie kwamen. Ik heb in de praktijk ook overhoord dat er plots een nieuwe tandarts was die verstandskiesextracties mocht doen. Dat moest toen stel op sprong bij al hun patiënten. Ik vermoed dat ze zo gewoon op brute manier geld hebben willen krijgen voor hun patiënten die nog verstandskiezen hadden, zonder dat eigenlijke extractie daarvan echt noodzakelijk was. Ik zit nu met de verschrikkelijke gevolgen. Kan je dit soort dingen voorleggen aan een letselschade advocaat? Of ben ik bij voorbaat eigenlijk al kansloos?

Alvast bedankt!

Groet,

Marianne