Pijn in onderkaak na 2 vullingen in bovenkaak

Author:
Zahra
Posted:
vr, 10/05/2018 - 09:39
Hallo allemaal,

Drie dagen geleden heeft mijn TA 2 kiezen gevuld linksboven. Het betreft de achterste kies en 2de kies daarvoor. Ik kreeg 2 spuitjes verdoving. Maar omdat het boren nog pijn deed moest hij bijverdoven, en dit waren wel 5 prikjes.
Meteen na de behandeling was mijn linkerwang wat opgezet. Sinds de verdoving uitgewerkt is heb ik pijn in mijn onderkaak waar niets gedaan is. Sterker nog, de plek waar het zeer doet zit geen kies meer. Die is jaren geleden al getrokken. De pijn is aanhoudend en verdwijnt als ik pijnstillers inneem. Het is geen kloppende en/of stekende pijn. Meer zeurende drukkende pijn. De gevulde kiezen zelf in mijn bovenkaak voel ik niet. Wat kan dit zijn? Moet ik terug naar mijn TA? Kan het uitzaaiende pijn zijn van de gevulde kiezen?

Zahra
Zahra

Kan iemand me ajb adviseren?
Na 5 dagen aanhoudende pijn die door pijnstillers weinig te dempen was, was het op de 6de dag beter. Ik had alleen pijn met tussenpozen. Vannacht 1 keer van de pijn wakker geworden die ongeveer 10min duurde. Daarna heb ik goed geslapen zonder pijnstillers. Lijkt dus dat het afneemt.
Moet ik dit nog verder aankijken? Of is het verstandig terug te gaan naar de tandarts?
ma, 10/08/2018 - 12:19 Permalink
Zahra

Als antwoord op door vV

vanachter de pc kan ik hier niets mee. is blijkbaar ook geen gewone napijn, aangezien het al 3 maanden duurt. naar de tandarts gaan is inmiddels wel een goed idee denk ik.

Nee, duurt niet al 3 mnd. Vorige week dinsdag zijn de 2 kiezen gevuld met witte vullingen. De achterste kies in de linkerbovenkaak doet sindsdien zeer. Ik heb ook best wat prikken gehad daar in de buurt en dat voel ik nog. De binnenwang voelt daar wat beurs en opgezet.
ma, 10/08/2018 - 12:54 Permalink
Zahra

Als antwoord op door Thecorrs01

Welk type vullingen zijn het trouwens? 1-of meervlaks en als het pijn heeft gedaan bij het boren kan het zijn dat het een diepe 1vlaks is.

Ik weet niet welk type vulling. Maar het was een diep gaatje. De ta heeft nogal lang moeten boren. Hij gaf aan dat er napijn zal zijn. De kies zelf doet nu ook zeer als ik er tegenaan druk met mijn tong en mijn kaken op elkaar doe. Het betreft een kies die ik niet echt gebruik, achterste kies linksboven. De kies daaronder is namelijk al jaren geleden getrokken. Op deze pijnlijke kies kaiw ik dus niet echt. Begrijp eigenlijk nu niet waarom de kies gevuld is. Had toch ook gewoon getrokken kunnen worden? Vóór de vulling had ik nergens last van.
ma, 10/08/2018 - 15:15 Permalink
vV

Als antwoord op door Zahra

ik had wellicht idd voor extractie gekozen. In overleg met patient uiteraard maar ik begrijp dat die optie niet eens is aangehaald? slechte zaak vind ik dat eigenlijk. te hoog kan ie ook niet zijn dus. Dat betekent dat de zenuw opspeelt. Dan zijn er nu maar 2 opties: afwachten of het toch beter gaat worden. Of alsnog extractie. Gezien ontbreken tegenoverliggende kies lijkt een wortelkanaalbehandeling mij geen optie, tenzij er plannen zijn onder aan te vullen.
ma, 10/08/2018 - 15:21 Permalink
Zahra

Als antwoord op door vV

ik had wellicht idd voor extractie gekozen. In overleg met patient uiteraard maar ik begrijp dat die optie niet eens is aangehaald? slechte zaak vind ik dat eigenlijk. te hoog kan ie ook niet zijn dus. Dat betekent dat de zenuw opspeelt. Dan zijn er nu maar 2 opties: afwachten of het toch beter gaat worden. Of alsnog extractie. Gezien ontbreken tegenoverliggende kies lijkt een wortelkanaalbehandeling mij geen optie, tenzij er plannen zijn onder aan te vullen.

Nee, de ta heeft het niet gehad over optie extractie. Inderdaad slecht nu ik erover nadenk. Ik ga het nog even aankijken. Als het erger wordt of geen verbetering optreedt, laat ik de kies trekken. Opgeruimd staat netjes. Bedankt voor je advies.
ma, 10/08/2018 - 15:45 Permalink
Zahra

Als antwoord op door vV

Hallo vV,
Ik heb gisteren aanhoudende pijn gehad waarbij de kies zeer deed bij aanraking met de tong. Heb er niet van kunnen slapen. Nu deze ochtend lijkt de pijn wat afgenomen. Gaat dit denk je de goede kant op en moet ik het verder aankijken of moet er toch actie ondernomen worden?
di, 10/09/2018 - 09:42 Permalink
Zahra

Als antwoord op door vV

klinkt als een afstervende/afgestorven zenuw met ontsteking al rondom de wortelpunt.

Ben inmiddels weer bij de ta geweest en de kies is getrokken. Ben zo vreselijk opgelucht. De verdoving is nog niet uitgewerkt en ik voel nu al wat napijn. Vooral de plekken waar geprikt is en ook weer in mijn onderkaak. De ta vond het overigens vreemd dat ik pijn ervaar in de onderkaak terwijl daar geen behandeling is geweest (alleen in bovenkaak). Is dat echt raar?
En wat ik nogal vreemd vond is dat hij me wilde doorsturen naar het ziekenhuis voor de kaakchirurg voor de extractie. En toen ik vroeg of hij het ook kon doen zei hij 'oh jawel hoor, kan ik nu ook doen, wil je dat?'. Ik begrijp dat gewoon niet.
di, 10/09/2018 - 18:32 Permalink