Kies trekken

Author:
Remco.10
Posted:
vr, 11/09/2018 - 20:29
Hallo,

Ik heb jaren geleden,2 kiezen uitgetrokken in mijn boven gebit,ik heb op advies van de tandarts, die gaten nooit opgevuld,omdat de tandarts zij,dat de tanden naar elkaar toe zouden treken,waardoor het gat verdwijnt,en dat is ook gebeurd.

Nu is mij vraag,heeft dat er voor gezorgd dat me tanden schever zijn gaan groeien? en is het ook mogelijk dat je kaak hier smaller van wordt,omdat ik boven 2 kiezen mis,of heeft dat er niks mee temaken
Lieneke

Als er een kies of tand mist, dan duiken de buurmannen in het gat. Zowel de kiezen ernaast als de kiezen erboven/onder. Dat gebeurt uiteraard niet heel netjes, maar scheef. Zodra de buurman opschuift kan de buurman daarnaast ook weer gaan schuiven enz enz. Ik weet niet waar je tanden/kiezen aan hebt verloren, maar als dit door parodontitis is (botafbraak en tandvleesontsteking) dan krijgen tanden en kiezen ook de ruimte om zich te gaan verplaatsen. Maar ook zonder dat kiezen en tanden verloren gaan, kunnen tanden en kiezen zich gedurende de tijd zich iets gaan verplaatsen. Op de plaats waar een kies/tand wordt gemist, wordt de kaak vanzelf dunner/smaller.
di, 11/13/2018 - 09:51 Permalink
vV

Als antwoord op door Remco.10

die tanden en kiezen zijn verloren gegaan nadat de kaak al uitgegroeid was met alles er nog in. er is verschil tussen een kaakwal die slinkt of de basisvorm die veranderd. Dat laatste verandert dus niet meer. Wanneer je om orthodontische redenen een te smalle kaak moet veranderen kan dat met beugels alleen in de groeifase . Heb je die fase gemist blijft alleen operatief over.
do, 11/15/2018 - 08:22 Permalink