Om maar gelijk met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen, afgelopen dinsdag heb ik mijn eerste wortelkanaalbehandeling gehad. Niet persé iets om trots op te zijn, maar was wel nodig. Ik heb te lang doorgelopen met een gat in mijn tand. Mede door angst, maar ook mede door een eerdere bacteriële besmetting waar ik last van heb gehad (niet persé mondgerelateerd, maar dat zorgde er wel voor dat behandelen complex was). De wortelkanaalbehandeling is op één van mijn hoektanden uitgevoerd. Vanwege het bederf is ook een kroon geplaatst op de hoektand.
Nu begon gisteravond (de eerste dag na de behandeling) de napijn. Een beetje kloppend/zeurende pijn. Exact ook zoals ik het op internet terug lees. Nu is er echter nog iets bij gekomen dat ik niet had verwacht.
Als ik namelijk 'tik' met mijn tanden op elkaar, schiet er een heftigere pijn door de tand heen. Ik had het net ook toen ik ging poetsen en de kop iets te hard op de kroon zette waardoor het 'trilde'.
Mijn vraag is eigenlijk, of men dit herkent. Ik wil niet voor ieder klein dingetje mijn tandarts bellen, maar wellicht is er een tandarts die kan uitleggen hoe dit zo komt. Is het doordat de omringende cellen in de tand 'beschadigd' zijn door de behandeling, en daardoor dit soort pijn kan optreden?
En wat is dan de beste manier om hier mee om te gaan? Is het aan te raden om de hoektand nog even te blijven ontzien?
Ps. Als je angst hebt voor je tandarts; ga! Ik had veel eerder van mijn pijn af kunnen zijn dan nu. Je denkt misschien dat je tandarts onaardig is, maar stiekem zijn ze best aardig.
Nu begon gisteravond (de eerste dag na de behandeling) de napijn. Een beetje kloppend/zeurende pijn. Exact ook zoals ik het op internet terug lees. Nu is er echter nog iets bij gekomen dat ik niet had verwacht.
Als ik namelijk 'tik' met mijn tanden op elkaar, schiet er een heftigere pijn door de tand heen. Ik had het net ook toen ik ging poetsen en de kop iets te hard op de kroon zette waardoor het 'trilde'.
Mijn vraag is eigenlijk, of men dit herkent. Ik wil niet voor ieder klein dingetje mijn tandarts bellen, maar wellicht is er een tandarts die kan uitleggen hoe dit zo komt. Is het doordat de omringende cellen in de tand 'beschadigd' zijn door de behandeling, en daardoor dit soort pijn kan optreden?
En wat is dan de beste manier om hier mee om te gaan? Is het aan te raden om de hoektand nog even te blijven ontzien?
Ps. Als je angst hebt voor je tandarts; ga! Ik had veel eerder van mijn pijn af kunnen zijn dan nu. Je denkt misschien dat je tandarts onaardig is, maar stiekem zijn ze best aardig.
napijn
Over het algemeen is het normaal om een beetje gevoeligheid te hebben tot 1 week na een behandeling, vooral als je een wkb met een kroon krijgt.
Dus maak je maar geen zorgen. Maar soms is de wk vulling groter dan het kanaal zelf en doet het de weefsels rond de wortels pijn. Of er is een restje zenuwen in het kanaal die de napijn kan veroorzaken.
In iedere geval, neem je pijnstillers tot de volgende afspraak. En het is beter om snel een afspraak maken, vooral als de pijn blijft aanhouden.
Als antwoord op napijn door De Vliegende T…
napijn
Bedankt voor de reactie! Ik heb komende dinsdag sowieso nog een afspraak voor een gaatje dat gevuld moet worden. Mocht ik dan nog pijn hebben zal ik eens vragen of ze er nog naar willen kijken. Tot die tijd probeer ik vooral niet te 'tikken' op de kroon om die pijn te voorkomen.
Tikken is een van de testen
Als antwoord op Tikken is een van de testen door Lieneke
Tikken is een van de testen
Vandaag had ik mijn opvolgende afspraak om een gaatje te vullen. Omdat het hier ging om het stil leggen van verdere problemen kon deze afspraak, ondanks de Corona-uitbraak, gewoon door gaan.
Gelijk met de tandarts besproken van mijn napijn. Ze hield er tijdens de behandeling extra rekening mee om te voorkomen dat de behandelde hoektand niet teveel zou afkoelen en geen trillingen zou krijgen. Ze erkende dat de pijn soms kan voorkomen en in sommige gevallen enkele weken kan duren. Ik merk inmiddels wel echt dat de napijn bij kou/spoelen optreedt en anders niet meer. Het wordt ook al langzaam minder.
Mocht iemand dit dus lezen en twijfelen: maak die afspraak, laat het je niet tegen houden. Ook ik voel me nu opgelucht nu het voorbij is. Over een half jaar weer een controle!