Kind 4 jaar los onder gebit

Author:
DvdP
Posted:
zo, 02/06/2022 - 21:31
Goedenavond,

Mijn dochter heeft meerdere losse tanden in het onder gebit. In Augustus was ze net 4 en had haar rechter hoektand los staan en leek ontstoken. De tandarts heeft deze toen getrokken. 2 weken later stond de snijtand links ervan ook los en was pijnlijk. Bij onderzoek bleken ook haar beide voortanden en de snijtand links los te staan. De tandarts vermoedde parodontitis juvenilis en verwees ons naar de kaakchirurg. Hier was op foto’s te zien dat er geen sprake was van een ontsteking en er gelukkig wel een blijvend gebit in aanleg is. Tevens zijn we bij de kinderarts geweest die verder geen oorzaak zag voor meer onderzoeken. Inmiddels is de losse snijtand welke sinds augustus los stond er 2 weken geleden met wortel en al uitgekomen. Daarna viel me op dat de naastliggende tand ook direct veel losser staat. Verder is het goed te vermelden dat het een meisje met een lichte ontwikkelingsachterstand betreft. Genetisch onderzoek heeft hier nog geen oorzaak voor uitgewezen. Inmiddels is mijn dochter 4 jaar en 7 maanden en mist dus 2 tanden en de volgende 3 staan te rammelen. De nieuwe kiezen zijn ook nog niet doorgekomen. Ik merk aan alles dat dit een situatie is die de tandarts, kaakchirug en kinderarts niet eerder hebben gezien. Wellicht zijn hier nog tips te vinden in welke hoek we de oorzaak kunnen zoeken.
Tandarts_Richa…

Heb wel vaker gezien dat al heel jong begonnen wordt met wisselen. Ook zo jong. Maar dan is de wortel eigenlijk ook opgelost. Dus korter en niet nog volledig intact. Probeer het bij de kinderafdeling v e Tandheelkundig universiteit opleiding. Waar woont u.
zo, 02/06/2022 - 22:16 Permalink
Tandarts_Richa…

Vroeg het aan een collega. Zijn vrouw , kinderarts, hoorde het verhaal en zei gelijk: kijk of het geen kwik vergiftiging is. Zij heeft dat een keer gehad. Gebroken kwik thermometer. Kind heeft dat naar binnen gekregen....Tja verder weten wij het niet.
di, 02/08/2022 - 22:21 Permalink