Twee weken geleden heb ik porseleinen facings laten plaatsen op mijn voortanden. Over het esthetische resultaat ben ik zeer tevreden. Wat ik vooraf niet wist was dat ik zoveel tand(glazuur) moest inleveren om ruimte te maken voor de facings, maar anyway. Na afloop kreeg ik het advies van de tandarts om vooral niet op harde dingen te bijten. Dat deed ik toch al niet — ik knars, niet, klem niet, bijt geen nagels en ontkurk geen bierflesjes met mijn tanden — dus dat was geen probleem. Maar! Ik speel wel klarinet. Ik bijt niet op mijn klarinet, maar om een beetje geluid te kunnen voortbrengen moet je wel met je voortanden druk op het mondstuk zetten. De klarinet maakt daarbij een hoek van 45 graden met het lichaam (ik voeg een plaatje bij). Mijn vraag is: zijn mijn facings daartegen bestand? Klarinet opgeven is geen optie. Tweede vraag: moet/kan ik iets doen om mijn facings te beschermen tegen breuk of wat dan ook?
Niet klemmen, niet knarsen, hoe weet u zo zeker dat u dat niet doet. Dat doet men onbewust. Voor de zekerheid s'nachts een anti knars beugel. Overdag voorzichtig zijn. Geen flessen mee open trekken of noten mee kraken. Spareribs, karbonade, kippenbotjes....???.Gewoon voorzichtig zijn. Uw facings , goed geplaatst, moeten normale spanning kunnen verdragen. Zou niet op de mondstuk hard bijten maar lichte druk moet kunnen. Ervaring zal moeten uitmaken wat u er wel of niet mee kunt doen. Begin voorzichtig om vertrouwen te krijgen.
Porseleinen facings en klarinet
Niet klemmen, niet knarsen,…