Wortelpunt ontsteking of toch iets anders?

Author:
alie91
Posted:
za, 07/06/2024 - 21:55
Half april begon ik last te krijgen van mijn tandvlees boven mijn linkse voortand.

Deze tand heeft meer dan 10 j geleden een kroon en wkb gehad.

Eind april naar tandarts geweest en foto laten maken.De tandarts kon niet goed zien of er een ontsteking zat. Wel antibiotica kuur voorgeschreven en gevolgd voor ruim een week. Net na einde kuur begonnen de klachten minder te worden.

Nu alweer naar tandarts geweest begin deze week omdat de pijn boven die tand, dus het tandvlees erger terug kwam. Weer foto laten maken en weinig verschil te zien. Volgens tandarts is de wortel punt ontstoken. Ik kan pas over 8 weken bij kaakchirurg terecht en daarom nu weer een andere antibiotica kuur gekregen. Nu sinds gisteren een soort grote puist op m’n gehemelte op die plek (zie foto’s).

Nu mijn vraag: kan dit inderdaad een ontstoken wortelpunt zijn of is het iets anders? En kan een tandarts deze “puist” voordat ik naar de kaakchirurg moet al open maken en reinigen?

De tand zelf is iets gevoeliger als ik er tegen tik dan voorheen.
Attach
Tandarts_Richa…

Dit is een ontsteking. Tandarts kan pusbel doorprikken. Meestal zal dat vanzelf gebeuren als de druk te groot wordt. Tand kan ook her behandeld worden door een endodontoloog. Vind ik persoonlijk een betere prognose hebben dan een apex resectie bij de KC. Tensij de endodontoloog aangeeft dat een herbehandelinh niet dan dan een apex bij de KC.
za, 07/06/2024 - 23:48 Permalink