Normale wondgenezing na verwijderen kies?

Author:
mama.van.iris…
Posted:
zo, 08/25/2024 - 22:15
Vrijdag is mijn kies getrokken, hij was niet meer te redden en er zag een flinke ontsteking onder. Toen er eenmaal een mooi stolsel op kwam viel de pijn al enorm mee. De volgende dag (zaterdag) heb ik nauwelijks pijn of last gehad, maar vandaag (zondag) heb ik wel weer pijn, het tandvlees er omheen lijkt te gaan ontsteken. De wond ziet er ook grauwig uit. Ik ben dus bang voor complicaties. Ik zal morgen ook bellen naar de tandarts, maar kan iemand eventueel mij vertellen aan de hand van de foto of dit nog valt onder normale wondgenezing? Het is 2 dagen na de ingreep. Ik poets na elke maaltijd met een zachte tandenborstel met paradontax en spoel met zout water. Ik neem nu ook ibuprofen in de hoop dat het ontstekingsremmend werkt.
Attach
mama.van.iris…

Bedankt voor je reactie! Er zit een hele geschiedenis achter deze kies. Er zat een flinke vulling in die was gaan lekken en door mijn vorige tandarts jarenlang werd afgedaan als, we wachten wel tot je echt klachten krijgt. Ik had al periodes op en af kiespijn. Tot een dag dat ik een extreem pijnlijke wortelpunt ontsteking had. Ik ging door de grond van de pijn en kon geen 10 minuten zonder koelen. De tandarts heeft mij met spoed gezien en een wortelkanaalbehandeling gegeven, maar alleen het begin. Ik werd voor het vervolg doorgestuurd naar de endodontoloog omdat het te ingewikkeld bleek, maar de helse pijn was verdwenen met het verwijderen van de zenuwen. Maanden later daar eindelijk aan de beurt, bleek er nog een afgebroken instrument in een van mijn wortelkanalen te zitten waardoor de ontsteking flink was gaan etteren. Zij moest dus helemaal overnieuw beginnen. In het andere kanaaltje was sprake van verkalking en er was nog een derde complicatie die ik eventjes kwijt ben. Ik heb 4x moeten komen waarvan de laatste afspraak 2 uur duurde. Ik kreeg mijn kaak een week nauwelijks open na die keer. De endodontoloog had vertrouwen dat alles eruit was maar het bleef gevoelig bij die kies en af en toe rommelen, wat me niet lekker zat. Een kies zonder zenuwen hoort toch geen kiespijn te kunnen geven op en af. Bij controle zagen ze echter niets en heb ik het rommelen maar als normaal gezien. Vorige week heeft mijn tandarts foto's gemaakt en zag direct de ontsteking zitten en gaf aan dat die er al een tijd zat en die kies inmiddels niet meer te redden was. Hij moest er uit en daarna zou ik een implantaat krijgen. Al dat gezeur (en geld) voor niets helaas.
ma, 08/26/2024 - 02:23 Permalink