Losse voortand

Author:
marianne511
Posted:
zo, 09/08/2024 - 14:36
Mijn dochter van 2,5 is gisteren gevallen met haar voortanden op de plavuizenvloer. Ik hoorde een hard krakend geluid. Direct huilen natuurlijk. Heb het direct gekoeld (tot mijn verbazing bloedde het niet). 1 voortand stond best naar voren en er was een klein stukje af. We zijn naar de spoedtandarts geweest maar helaas was deze niet zo goed met kindjes en een flinke taalbarrière. Foto gemaakt op verzoek, bleek niet gescheurd. Hij heeft toen haar tand teruggeduwd maar een half uur later stond hij weer naar voren. Hij wilde het stukje dat eraf is maken maar de kleine meid wilde echt niet meer dus dit voor nu even gelaten. Ook omdat het maar een klein stukje is. Vanmorgen was haar hele neusje 'anders'. Er is een flinke bloeduitstorting onder haar lip gekomen en op haar tand is uiteraard ook nog beweging. We hebben geen tips gekregen. Boerenverstand zegt zacht voedsel en kauwen met de kiesjes en niet 'bijten'. Maar ik heb hierdoor wel wat vragen:

1. Hoe lang duurt het voordat de voortand weer vast zit?
2. Mag ze duimen? We letten er nu vooral op dat het niet mag (boerenverstand?)
3. Kan er toch letsel zijn waardoor haar 'grote mensen tand' is aangetast?

Bedankt voor uw hulp,

Een bezorgde moeder.
Tandarts_Richa…

Ik zeg altijd 2-3 wkn zacht voedsel. Daarna moet wat vaster zitten maar de tand zal waarschijnlijk verkleuren, helaas. Geen druk dus niet duimen maar hoe zeg je dat tegen een kind v 2.5. Gelukkig is het het melkgebit. Ze merkt het vanzelf. Er is een foto gemaakt maar meestal is de blijvende tand bij dit soort letsel niet beschadigd.
zo, 09/08/2024 - 17:29 Permalink
marianne511

Dit is de foto overigens. Bij de losse tand zie ik meer wit op de foto, is dat erg? Is dat een teken van enige vorm van het letsel? Kunnen de andere tanden ook donker van kleur worden of enkel de tand die los zit? De bloeduitstorting in haar bovenste tandvlees is best aanwezig waardoor ik bang ben dat al die tanden een enorme klap hebben gehad. Of maak ik me dan teveel zorgen? Het heeft helemaal niet gebloed ook niet toen het gebeurde dus ik vemoed dat haar lip niets van de klap heeft opgevangen... deze is ook niet kapot.
Attach
di, 09/10/2024 - 13:21 Permalink