Klopt dit wel?

Author:
Alfred Scholing
Posted:
wo, 09/18/2024 - 20:38
Ben pas geleden naar TA geweest voor reparatie kies waarvan een klein stukje afgebroken is. Ik krijg vooraf van de behandeling een Optragate mondspreider wat ik nog nooit eerder gehad heb. Net als wat ik vaker gewend ben, worden er watten gebruikt en mn kies drooggeblazen en vulling gelegd en afgewerkt. Behandeling was heel snel klaar. Echter, ik zie op mn rekening een C022 staan. Bij navraag wordt uitgelegd dat dit voor meerdere materialen gebruikt, wellicht is bij het ‘rubber lapje’ ipv cofferdam aangeklikt echter is het tarief gelijk.https://www.cosmotology.nl/wp-content/uploads/2018/04/optragate-1-450x449.jpg

Ik heb eerder een dergelijke situatie gehad terwijl er geen rubber lapje gebruikt werd. Deze kosten zijn toen teruggedraaid.
Het is voor mij niet zo dat ik direct moet beknibbelen, maar ik budgetteer wel zoveel mogelijk op deze kosten en probeer binnen mijn verzekering te blijven.
Tandarts_Richa…

https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes/het-droogleggen-van-element…
Er is geen duidelijk aangegeven code voor het gebruik v Optragate. Daarom wordt vaak code c022 gebruikt om de kosten te dekken. Maar lees hieronder Het mag niet onder code C022 gedeclatreerd worden. Moet eigenlijk gratis gebruikt worden,maar vereenvoudigt/verbetert wel uw behandeling. Geef volgende keer aan dat u liever die verbetering niet wil hebben. U kunt uw tandarts hierop attent maken.
De NZa heeft een overzicht gemaakt van de wijzigingen voor de tandheelkundige zorg in 2024. Deze wijzigingen komen terug in de tarieven tandheelkundige zorg. De informatie is overgenomen van de website van de NZa.
Wijzigingen regelgeving tandheelkundige zorg
Herziening V-hoofdstuk
Het V-hoofdstuk hebben we samen met partijen opnieuw ingericht. De prestaties zijn in lijn gebracht met de huidige werkwijze in de praktijk en verduidelijkt waar nodig. Hieronder lichten we de belangrijkste wijzigingen toe.

Regelgeving verduidelijkt en meer patiëntvriendelijke beschreven waar mogelijk
We hebben de regelgeving verduidelijkt naar aanleiding van vragen die we de afgelopen jaren hebben ontvangen bij het Informatie- en contactcentrum en vanuit partijen. Daarbij hebben we waar mogelijk en nodig begrippen meer patiëntvriendelijk omschreven.

Nieuwe prestatie 'volledig vormherstel van de tand of kies met composiet (herstel anatomische kroon)
We hebben een nieuwe prestatie (V95) toegevoegd voor het volledig vormherstel van de tand of kies met composiet (herstel anatomische kroon). Het betreft het maken van een vulling van composiet waarbij alle vlakken zijn betrokken én tenminste 1/3 deel van de kroonhoogte wordt hersteld met composiet. Voorheen werd deze zorg gedeclareerd via andere codes die hier niet voor aangewezen zijn. Door deze nieuwe code toe te voegen wordt het mogelijk om deze zorg op een juiste manier te declareren en wordt verkeerd gebruik van andere codes voorkomen.

Prestatie V70 verwijderd en opgenomen in prestatie V74
We hebben prestatie V70 (Parapulpaire stiften) verwijderd en opgenomen in prestatie V74 (Meervlaksvulling amalgaam). Parapulpaire stiften worden voornamelijk ingezet bij amalgaamvullingen. Amalgaamvullingen worden steeds minder geplaatst. Parapulpaire stiften worden daarom nog maar weinig gebruikt. We hebben prestatie V70 daarom verwijderd als zelfstandige verrichting. Het is daardoor niet meer mogelijk om het plaatsen van een parapulpaire stift apart te declareren. De kosten hiervoor hebben we opgenomen in prestatie V74. Bij de prestatiebeschrijving van de V74 hebben we daarom opgenomen dat de V74 inclusief (indien van toepassing) het plaatsen van een parapulpaire stift en materiaalkosten van de parapulpaire stift is.

Materiaal- en techniekkosten opgenomen in codes V80 en V85
Het sterretje (*) bij V80 en V85 is verwijderd. We zien een wortelkanaalstift als een verbruiksmateriaal. Deze stift is zodanig gestandaardiseerd, dat er weinig variatie zit in de materiaal- en techniekkosten. We hebben daarom besloten deze kosten in het tarief van de prestatie op te nemen. Het tarief van V80 en V85 is daarom verhoogd met een gemiddeld kostendekkend bedrag voor de stift van €15,13. Dit bedrag is gebaseerd op aangeleverde data vanuit de beroepsgroep en wordt door de andere beroeps- en brancheverenigingen ook gezien als redelijk.

Prestaties voor rubberdam (V50 en E45) samengevoegd en verplaatst naar het C-hoofdstuk (C022)
De prestaties V50 'Droogleggen van elementen door middel van een rubberen lapje' en E45 'Aanbrengen rubberdam' hebben we samengevoegd en verplaatst naar het C-hoofdstuk met als code C022. Het droogleggen van elementen door middel van een rubberen lapje kon op twee manieren gedeclareerd worden, namelijk via de V50 en de E45. Dit vinden we niet wenselijk en we hebben deze (gelijke) prestaties daarom samengevoegd en verplaatst naar het C-hoofdstuk. Ook hebben we verduidelijkt dat het moet gaan om het aanbrengen van een lapje met als doel om tanden en kiezen droog te leggen door deze te isoleren van de mondholte. Hierdoor is verduidelijkt dat bijvoorbeeld de inzet van een Optragate (een rubberen ring om de mond open te houden) niet gedeclareerd kan worden middels deze code. Immers, daarbij is geen sprake van het isoleren van de tanden en kiezen van de mondholte. Daarnaast werd door partijen aangegeven dat de rubberdam ook ingezet en gedeclareerd werd voor behandelingen waar dit niet nodig is. Om misbruik tegen te gaan hebben we daarom opgenomen dat de C022 enkel gedeclareerd mag worden in combinatie met prestaties uit het E-hoofdstuk, V-hoofdstuk en R-hoofdstuk en met de codes M80 en M81.
wo, 09/18/2024 - 21:38 Permalink
Alfred Scholing

Dank voor je reactie. Helder. Ik vind het natuurlijk belangrijk dat het ten goede komt van verbetering van behandeling. Een half jaar geleden heb ik een klein gaatje aan dezelfde kies gehad evenals een reparatie in een verstandskies en geen hulpmiddelen nodig.
Alleen is dan mijn vraag, wanneer is het ter bevordering van de behandeling. Ik als patient weet dat niet; ik heb me wel een beetje verdiept in de codes waardoor ik niet klakkeloos overal mee akkoord ga. Ik vind het denk ik wel een grijs gebied; ik probeer qua budget rekening mee te houden.
wo, 09/18/2024 - 22:06 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik werk er niet mee maar mijn jongere collega's kunnen niet zonder. Bij hen is het kwaliteitsverbeterend. Per persoon afhankelijk. Geeft extra kosten/handelingen. Maar zoals met vele zaken is het NZA daar doof/blind voor. Alles moet goedkoper terwijl Nederland, tandheelkundig Europees gezien, een v d goedkoopste landen is. Wij moeten steeds goedkopere, minder goede materialen gebruiken om voor deze tarieven te kunnen werken.
wo, 09/18/2024 - 22:55 Permalink
Tandarts_Richa…

140 is veel maar gezien onze kosten nog vaak te weinig. Onze tarieven worden voor ons bepaald door NZA. Of je 10 min nodig hebt voor een verrichting of een uur. Het bedrag blijft hetzelfde. Quantiteit ipv qualiteit om het allemaal rond te krijgen.
do, 09/19/2024 - 21:20 Permalink