Zoon 9 jaar gevoelig tandvlees bij poetsen

Author:
KellyD
Posted:
do, 09/19/2024 - 14:26
Hoi,

Mijn zoon van 9 jaar heeft een kwetsbaarder gebit. Vorig jaar heeft hij een diepe vulling gekregen in een kies linksboven.
Een week geleden gaf mijn zoon aan dat het poetsen pijnlijk is. Toen ik hem vroeg de pijnlijke plek aan te wijzen, wees hij op het tandvlees boven de kies die vorig jaar is gevuld.
Omdat ik voorzichtig ben met zijn gebit, heb ik dezelfde dag een afspraak gemaakt bij de tandarts.

De tandarts heeft een rontgenfoto gemaakt. En er zijn wat testjes gedaan. De tandarts heeft getikt op de kiezen en hij heeft een wattenbolletje met koude-spray tegen de kies aan gehouden. Mijn zoon was erg zenuwachtig en het kwam er niet echt uit wat hij nu precies voelde. Thuis vertelde mijn zoon pas dat hij het tikken op de kies wel had gevoeld en ook het koude wattenbolletje.

De tandarts denkt dat de kies dood is en dat de wortel aan het ontsteken is. Hij stelt voor de kies te trekken. Ik vond dat best wel wat om zo te beslissen, ook omdat ik van mijn zoon niet duidelijk kreeg wat hij nu voelde tijdens het consult. Ik heb nog aan de tandarts gevraagd of dat op de rontgenfoto te zien moet zijn, een ontsteking. Maar daar kreeg ik niet echt een duidelijk antwoord op. Weet iemand of een ontsteking te zien is op een rontgenfoto?

Ik zit nu een beetje in dubio. De pijn aan het tandvlees heeft mijn zoon louter en alleen bij het poetsen. Niet bij het eten of het drinken van warme of koude dranken. Als er een ontsteking zit dan moet de pijn er toch ook zijn buiten het poetsen om?
Overigens was aan de kies zelf en het tandvlees niets geks te zien.

Ik heb zelf wel eens dat mijn tandvlees gevoelig is bij het poetsen. Dan wacht ik even af en meestal verdwijnt de gevoeligheid vanzelf weer. Nu heb ik zelf best een sterk gebit. Maar bij mijn zoon zit het mij toch niet helemaal lekker. Ik laat hem nu spoelen met lauw water en wat zout. In de hoop dat dat wat helpt.
KellyD

Dankjewel voor de reactie Richard. Ik heb inmiddels ook weer contact met mijn tandarts per e-mail gehad. Hij gaf aan dat mijn zoon een zeer diepe vulling heeft en dat de kans groot is dat de wortel dood is. Als ik het goed begrijp, zorgt een dode zenuw voor een ontsteking. Hij gaf ook aan dat bij een ontsteking de pijn kan komen en gaan. De pijn/gevoeligheid is inmiddels bijna weg. Maar goed, ik ga de komende week wel weer terug naar de tandarts met mijn zoon om het nog een keer face to face te bespreken.
zo, 09/22/2024 - 08:25 Permalink