Cariës 2j

Author:
Maaike91
Posted:
do, 10/03/2024 - 09:32
Hallo,

Onlangs zijn wij met ons zoontje (net 2j) naar de tandarts geweest omdat ik plekjes op zijn tanden zag verschijnen. We zijn toen doorgestuurd naar de kindertandarts en die vertelde dat het cariës is. Zijn voorste 4 boventanden zijn aangedaan. Als oorzaak noemde zij de nachtelijke borstvoeding die hij nog kreeg. Daar zijn wij nu accuut mee gestopt. Nooit geweten dat borstvoeding dit kon veroorzaken en we zijn daar erg van geschrokken. Ons zoontje krijgt verder nauwelijks suiker binnen, heeft 5 eetmomenten op een dag en drinkt enkel water overdag (naast de borstvoeding).

Nu heb ik toch nog enkele vragen. Nu we gestopt zijn met de nachtvoedingen, hoe snel zouden we kunnen zien dat de cariës stopt? En hoe is dit te zien? Is het zo dat de gaatjes dan een andere kleur krijgen?
Daarnaast zei de tandarts dat ze niets doen aan de voortanden. Dat deze alleen getrokken worden als de tandjes in te slechte staat zijn. En ze zeiden dat deze tanden snel wisselen, zo rond de 4 jaar. Ik zie in het wisselschema echter wat anders staan. Ons zoontje lijkt er nu geen last van te hebben en ik kan me voorstellen dat het voor hem nu heel angstig zou zijn als er geboord en gevuld zou worden. Maar als hij wat ouder is, zou ik dit misschien toch willen omdat ik bang ben dat hij er misschien mee gepest gaat worden. De gaatjes zijn namelijk wel zichtbaar als hij lacht. Mijn vraag is: heb ik hier invloed op of dit al dan niet gebeurd of heeft de tandarts daarin het voor het zeggen? Ik ben ook benieuwd naar jullie mening hierover: wel of niet vullen als kindje wat ouder is en de behandeling uitgelegd kan worden?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Tandarts_Richa…

De caries dat er al is gaat niet weg. U kunt alleen voorkomen dat er nieuw caries ontstaat. Alle voeding kan "gaatjes" veroorzaken daarom is het ook belangrijk dat u de tanden poetst, 2x dgs. En dan wel goed schoon maken. Ik heb de kinderen op de grond gelegd tussen mijn benen zodat ik mijn handen vrij had om met de ene hand de wang opzij te houden en met de andere hand te poetsen. Vaak is dus fles caries de oorzaak. Boodschap is niet dat u geen suiker mag geven maar ik geef gewoon, water, melk,en thee allemaal zonder suiker. Beperk de eet/drink momenten tot 6x. Water, thee, melk, is geen moment. Ik vull de "gaatjes" als de kind het toelaat. Belangrijk is hoe u hiermee omgaat, u bent al bang dat...... tja dat neemt een kind vaak over. Kind v jongs af aan naar de tandarts. Kunnen ze alvast wennen en vinden ze het niet eng meer. Hoe zegt u wij gaan morgen naar de tandarts. Als dat met een angstig stem is....Tja kinderen zijn niet dom...ouders soms wel. Ik heb onlangs nog bij een kind v twee vullingen gelegd, moeder en kind voorbeeldig. Uw kind is twee...en nu pas caries ontdekt?? en bij de vorige controles??. Tanden wisselen tussen5-7jr. Soms eerder of later.
do, 10/03/2024 - 12:46 Permalink
Maaike91

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik begrijp dat de cariës niet weggaat, maar ik had begrepen dat zolang de gaatjes een “pindakaaskleur” hadden, ze nog niet stil stonden en het gaatje dus alsmaar groter kon worden. Vandaar dat ik mij afvroeg of wij aan de kleur kunnen zien of de cariës stilstaat.

We zijn meerdere malen op controle geweest. De (vervangende) tandarts heeft ons naar huis gestuurd met het bericht dat het kaasmolaren waren, we goed moesten poetsen en over een halfjaar terug moesten komen. Ik zag na enkele weken dat de plekken erger werden en ben toen weer terug gegaan naar de (eigen) tandarts. Die zei dat het cariës was en heeft ons doorverwezen. Cariës werd toen bevestigd door de kindertandarts. We poetsen al lange tijd 2x per dag.

Betreft het al dan niet vullen van de gaatjes heeft onze kindertandarts aangegeven dat ze dat niet doen bij de voortanden. En ik vroeg me af of dat iets is wat in zijn algemeenheid niet gedaan wordt en er dus idd wordt gewacht (of tot wisselen of tot moeten trekken bij verergeren). Hij is gelukkig helemaal niet bang bij de tandarts en wij ook niet.
do, 10/03/2024 - 16:47 Permalink
Tandarts_Richa…

Zolang de plek hard aanvoelt bij sonderen, wacht ik vaak af. Zacht dan behandel ik. Bij de voortanden kan je zodra uw zoon het toelaat, goed door u vooraf gecoacht, waag ik te proberen de donkere plekken te camoufleren. Ik geef aan dat ik de tanden mooi ga verven, laat dat ook zien om te motiveren, leg ook uit dat ik de plekken eerst ruw moet maken met een boortje, laat het voelen op de nagel. Resultaat bij de eerste motiveeert samen het wow v d moeder/vader. Maar dat hoeft niet perse, als donkere plekken hard zijn...het is esthetisch. De tanden wisselen tussen 5-7 jr daarom wordt het vaak niet gedaan, maar kan wel.
do, 10/03/2024 - 18:22 Permalink