Verstandskiezen laten verwijderen, 4 dagen later hechtingen eruit gehaald

Author:
applegreenkitty
Posted:
do, 07/31/2025 - 13:04
Hi allemaal, Ik heb maandagochtend om 10:00 mijn twee verstandskiezen laten verwijderen aan de rechterkant, bij de kaakchirurg. De ingreep ging heel snel. Binnen 10 minuten stond ik weer buiten. Daarna voelde ik me best goed en ik heb de eerste dag weinig pijn of zwelling gehad. Op dag 2 was de zwelling iets erger en voelde ik me wel een beetje ziekjes, op dag 3 werd dat al minder. Ik ben als de dood voor een infectie of een dry socket dus ik ben met alles heel voorzichtig. Ik rook normaal gesproken maar heb sinds de operatie niet meer gerookt, loop nu met nicotine pleisters. Ik eet alleen maar vloeibaar voedsel zoals vla, yoghurt, soep, etc. Gister heb ik macaroni met saus in de blender gedaan en daar kon ik zelfs makkelijk op kauwen aan de linkerkant zonder pijn. Vanaf dinsdag moest ik voorzichtig spoelen met de perio-aid spoeling, 2 keer per dag. Sinds gister moest ik aan de slag met de spoelspuit en zoutoplossing. Ik zag geen gat dus heb nog de kaakchirurg gebeld voor controle. De assistente zei dat ik erop moest spoelen en achter de kies, dus dat probeerde ik. Nu werd ik vanochtend wakker om 05:30 met hele erge pijn in de onderkaak. Ook had ik af en toe een vieze smaak in m’n mond. Ik heb vanochtend de kaakchirurg gebeld en ik moest langskomen. Daar zagen ze dat er wat vies vocht onder de wond zat. Ze hebben een aantal hechtingen losgeknipt en de wond uitgespoeld. Ook hebben ze even voorgedaan hoe ik moet spoelen met de spoelspuit. Ze zei dat het niet echt ontstoken genoeg was voor antibiotica en dat ik het de komende 2 dagen even aan moet kijken. Ik ben nu als de dood om iets anders te eten wat niet vloeibaar is, roken durf ik voorlopig ook nog niet te doen. Ik ben heel bang dat omdat ze nu al de hechtingen hebben losgemaakt, mijn wond extra gevoelig is voor infecties en gevaar. Kan het kwaad dat ze nu al (een deel van) de hechtingen eruit hebben gehaald en moet ik nu extra oppassen? Kan ik nu weer proberen normale dingen te eten zoals noedels en pannenkoeken, of moet ik het bij vloeibaar houden? Wanneer kan ik weer gaan roken?