[b]Ik hoop dat ik dit in de goede rubriek plaats![/b]
Een week geleden brak een snijtand in mijn bovengebit vrijwel volledig af na een val in huis. Er zit haast niets meer. Afgelopen maandag ben ik bij de tandarts geweest. Ze heeft mijn gebit nagekeken, foto's gemaakt en adviseert me nu om voor een volledige bovengebitsprothese te gaan. Er ontbreken al 4 kiezen. De 2 grote kiezen die nog aanwezig zijn hebben enorme gaten. De tanden zijn, behalve dan die afgebroken tand, nog redelijk goed. Ik heb ook parodontitis.
Ik twijfel nu toch of ik dit moet doen. Het liefste zou ik die 2 rotte kiezen laten trekken en voor een paar gedeeltelijke protheses gaan. Maar dan zit ik met de kosten in mijn maag. Mijn verzekering dekt 500 euro per jaar en ik ben zeker niet enorm rijk. Ik heb geen idee wat het totale kostenplaatje zou zijn als ik voor een paar gedeeltelijke protheses zou gaan. In ieder geval voor die tand.
Heeft iemand hier een idee over aan welk bedrag ik moet denken? Een plaatprothese voor 1 tand moet nog wel lukken. Aan beide kanten zitten nog tanden, waardoor dat makkelijk moet kunnen. En dan eventueel 2 gedeeltelijke protheses links en rechts voor de rotte kiezen, 1 van 1 element en de andere 2 elementen, omdat daar ook nog een kies ontbreekt die was afgebroken, en dat is zichtbaar, dus niet zo mooi.
Volgens de tandarts is er niet veel meer te doen aan het herstellen van die 2 grote kiezen.
[u]Alles in me schreeuwt om geen volledige bovenkaakprothese te nemen. Ik waardeer jullie input enorm.[/u]
Ik ben trouwens een vrouw van 55 jaar, dus best nog wel jong voor die dingen! Er is nog tijd, want ik heb pas de 25e een afspraak voor een intake bij de prothese man, en daarna zou ik dan een afspraak moeten maken met de kaakchirurg.
Alle tips zijn ontzettend welkom. Heel erg bedankt voor het meedenken alvast!
Kunstgebitten is een…
Als de wortel nog goed in het bot zit kan ik een wortelkanaalbehandeling doen, met een glasvezel stift verankering maken voor een opbouw v d tand. Daarna eventueel een kroon.of gewoon een composiet kroon.
Post uw x-foto hier dan kan ik meer zien...of een kunstgebit echt de enige/beste optie is. Alles natuurlijk afhankelijk v wat u ervoor over heeft/kunt hebben.
Als ik het zo lees heeft u een mond dat veel zorg nodig heeft maar niet een verzekering genomen dat de extra risico dekt..dus onderverzekerd. U had ook een verzekering kunnen nemen die hoger dekt. U heeft een hoger eigen risico genomen dat zal nu waarschijnlijk aangesproken moeten worden.
Wij kunnen heeel veel maar de beperking is vaak de wil / mogelijkheid om geld te investeren in uw mond. Men schrijft makkelijker 1000 eur p j af aan een auto dan 500 p j aan herstel v tanden/kiezen.
Trekken v e tand/kies is 56.90. En dat x aantal tanden kiezen...reken maar uit en dan heeft u nog geen vervanging.
Regel v d zorgverzekeraar is : Als een kies makkelijk bij de eigen tandarts getrokken kan worden en men gaat naar de kaakchirurg om dat eruit te laten halen. Dan moet de client dat zelf betalen. De kosten v trekken bij de KC is vele malen hoger dan bij de tandarts.
Re: Kunstgebitten is een…
Ik heb jammer genoeg een klein inkomen, geen auto en ook geen dure smartphone-abonnementen, etc. En op vakantie ben ik al meer dan 20 jaar niet geweest. Dus ik heb het er best voor over, maar het ontbreekt mij aan de financiële middelen om één en ander te bekostigen. Dat geldt ook voor een dure tandartsverzekering, die mij vanwege parodontitis, niet zo snel zal accepteren.
Morgen zal ik bellen met de tandartspraktijk voor de X-foto's die zijn gemaakt van het bovengebit. Mijn hoektanden zijn absoluut nog goed. Ik denk dat ik de afspraak met de prothesetechnicus ga gebruiken om te praten over eventuele andere opties dan heel radicaal nog gezonde tanden en 1 overgebleven gezonde kies trekken voor een volledige prothese. En wat het kostenplaatje dan is. Een wortelkanaalbehandeling is heel duur, dat is voor mij niet mogelijk. Nogmaals: de wil van mijn kant is er, maar nu het geld nog, dat is een ander verhaal.
Ik waardeer trouwens uw eerlijkheid in andere onderwerpen enorm en vertrouw op uw ervaring. Wat de kaakchirurg betreft doet mijn verzekering (Den Haag pakket van VGZ) daar niet zo moeilijk over, als er maar een verwijzing is. In ieder geval moet het beetje tand plus zenuw wel door de kaakchirurg worden verwijderd, alsmede een verstandskies in het ondergebit (mijn kaak is te klein, dus het klemt enorm, en ook daar zitten gaten in).
U hoort weer van mij. Fijne avond en bedankt alvast voor het meedenken!
Helaas kan de financiele…
Goede hoektanden nooit trekken. Als u aan weerszijden nog twee goede kiezen erbij zou hebben dan heeft u zeker voldoende houvast voor een frame prothese. ( ik geef aan ong 1100 eur per stuk). Is altijd beter dan een "plaatje" ( 6-800 eur p st).
In een betande kaak mag een tandprotheticus niet oordelen. Dat is aan de tandarts. Natuurlijk zullen vele tandprothetici veel ervaring hebben met uitneembare voorzieningen maar mogen niet over de tanden /kiezen oordelen.
Wij tandartsen zijn opgeleid om normale extracties uit te voeren. Gecompliceerd voor de KC. Hobbyisten doen ook gecompliceerde extracties.
Mogelijkheid kan ook zijn: consolideren , tijdelijk behouden maar verwijderen wat niet tijdelijk te behouden is ook de onbetaalbare delen. Doorsparen tot u genoeg gespaard heeft voor twee frames en dan uitvoeren.
Ik hoop dat veel jongeren dit lezen..... Nooit de kosten op laten lopen, u krijgt de rekening v wat u aan achterstallig onderhoud heeft opgespaard toch een keer gepresenteerd zoals bij u. Bedankt voor uw verhaal.