Er is genoeg info over gevoelige tanden/ halzen, maar volgens mijn tandarts is mijn gebit prima in orde, niks teruggetrokken tandvlees etc. Zelf kan ik dat ook niet zien, dus op zich geloof ik hem.
Ik heb echter hele gevoelige tanden, met name op 3 makkelijk aanwijsbare punten. Ik vermijd warmte en kou (warm eten eet ik lauw, water drink ik op kamertemp.), ik eet geen harde of taaie dingen )broodkorsten eraf) en met poetsen verga ik van de pijn al gebruik ik Elmex sensitive. Soms neem ik een uur vantevoren pijnstillers anders kan ik niet eens poetsen. Ik ben nu 28 en het wordt nog steeds langzaamaan erger, ik word er moedeloos van en krijg bijvoorbeeld ook een hekel aan eten.
Mijn moeder had dit ook jaren en haar tandarts gaf een antibiotica kuur en ze moest spoelen met watersofperoxide. Ze is nu al 8 maanden pijnvrij en zoals je kunt raden wil ik dus ook zo´n kuur.
Mijn tandarts heeft dit al 2 keer geweigerd, ziet er het nut niet van. Wat nu?
Ik heb echter hele gevoelige tanden, met name op 3 makkelijk aanwijsbare punten. Ik vermijd warmte en kou (warm eten eet ik lauw, water drink ik op kamertemp.), ik eet geen harde of taaie dingen )broodkorsten eraf) en met poetsen verga ik van de pijn al gebruik ik Elmex sensitive. Soms neem ik een uur vantevoren pijnstillers anders kan ik niet eens poetsen. Ik ben nu 28 en het wordt nog steeds langzaamaan erger, ik word er moedeloos van en krijg bijvoorbeeld ook een hekel aan eten.
Mijn moeder had dit ook jaren en haar tandarts gaf een antibiotica kuur en ze moest spoelen met watersofperoxide. Ze is nu al 8 maanden pijnvrij en zoals je kunt raden wil ik dus ook zo´n kuur.
Mijn tandarts heeft dit al 2 keer geweigerd, ziet er het nut niet van. Wat nu?
De gevoeligheid zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door prikkeling van je zenuwen van je tanden/kiezen en de verwerking van deze prikkels verderop in je zenuwstelsel.
Je probeert de prikkelingen van koude en warmte al te dempen door een tandpasta voor gevoelige tanden te gebruiken. Soms helpt het aanbrengen (met een wattenstaafje) en laten zitten van de tandpasta op de gevoelige plaatsen.
Onder andere tandbederf, tandenknarsen en psychische redenen, kunnen ook de gevoeligheid van tanden en kiezen veroorzaken.
Antibiotica wordt voorgeschreven in bepaalde gevallen waar bacterien in het lichaam een ontsteking veroorzaken.
In het geval van uw gevoelige tanden, is het onwaarschijnlijk dat dit wordt veroorzaakt door een dergelijke ontsteking en is een antibioticum geen oplossing. Met antibiotica moet ook zeer zorgvuldig worden omgesprongen, dus kan ik me voorstellen dat uw tandarts dit niet voorschrijft.
Misschien dat bij uw moeder toch wat anders aan de hand was, het lijkt erop dat er een tandvleesontsteking (parodontitis) aanwezig is.
Ik hoop dat u en uw tandarts in staat zijn om de klachten te verminderen.
Succes.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-05-09 01:03 ]
Ik heb met mijn moeder overlegd hoe of wat en wij komen erop uit dat we dezelfde klachten hebben, of in haar geval hadden.
Haar tandarts heeft door de mondhygiëniste met wattenstaven de bacteriën laten bepalen (soort en hoeveelheid)en aan de hand daarvan antibiotica voorgeschreven. Dit wil ik ook, maar mijn tandarts haalt er niet eens een wattenstaaf bij. Van altijd lauw middageten, word je moedeloos hoor.
Van fruit eten wordt het erger, dus 2 stuks fruit per daag haal ik niet.
Uw tip met de wattenstaaf aanstippen heb ik maanden geleden eens 2 weken uitgeprobeerd; het mocht niet baten.
Ik kan geen tandarts vinden voor een sec. op. ook die van mijn moeder niet. Heeft u nog tips?
De bacteriologische kweek die bij je moeder is uitgevoerd, heeft alleen zin als er ook ontsteking van je tandvlees, bindweefsel en kaakbot (parodontitis) aanwezig is. Dit is met een speciale sonde (pocketsonde) voor de tandarts vrij simpel te controleren en ik ga er dan ook vanuit dat dit bij jou niet het geval is.
Fruit en vruchtensappen zijn zuur en hiervoor zijn blootliggende tandhalzen kwetsbaar.
De kleine kanaaltjes die vanaf de hals in het tandbeen naar de zenuw lopen kunnen door zuurinwerking (meer) open gaan staan en de tanden dus extra gevoelig worden.
Probeer vruchtensappen niet te lang in je mond te houden en vermijd hele zure vruchten.
Na het drinken/eten van zure producten ook niet direct je tanden poetsen, maar wacht een uur. Neutraliseren met melk zou ook kunnen helpen.
Sterkte.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-05-13 21:56 ]