gevoelloos na verwijderen verstandskiezen

Author:
breur
Posted:
vr, 09/20/2002 - 12:10
hallo,
Ik ben afgelopen maandag in het ziekenhuis geweest en daar hebben ze mijn verstandskiezen link, en rechtsbeneden eruitgehaald. Nu op dit moment kan ik nog steeds niet eten maar denk dat dit normaal is. Maar waar ik me meer zorgen over maak is dat ik in mijn rechteronderlip en een gedeelte van de kaak geen gevoel meer heb. Het is net of dit nog verdoofd is. Ik durf de tandarts niet te bellen want ben bang dat ik terug moet :sad:
Kan iemand me een advies geven misschien ?
nellie

Helaas deze klacht komt wel een eens voor.
Je zenuw die onderin je kaak ligt (op de plek waar je wortels zaten van de verstandkies) kan beschadigd zijn. De zenuw is meestal wel in staat om te herstellen. Met dit herstel komt het gevoel weer terug, probleem is alleen dat dit herstel heel erg langzaam gaat en wel tot een half jaar kan duren. Tinteling en prikkeling wijst vaak op een herstel.
Als er voor de behandeling een rontgenfoto is gemaakt kun je soms het risico van te voren inschatten als dit gebeurd is kun je je tandarts hierna vragen.
Een behandeling om de de zenuw te genezen is er naar mijn weten niet. Bij een klein percentage van zenuwbeschadigingen komt het gevoel nooit meer terug, maar deze kans is erg klein. Ik begrijp dat het pas kort geleden is gebeurd dus je zal nog even geduld moeten hebben om duidelijkheid te krijgen.

mvg nellie
vr, 09/20/2002 - 16:34 Permalink
Karen

Hoi,
Gisteren is mijn verstandskies getrokken. Bij mijn zus is in het verleden de zenuw beschadigd, die heeft zich niet meer hersteld.
Ik heb mijn kaakchirurg hier op gewezen en bij mij was er een kans van 1% dat het mis zou gaan.

Hij heeft flink veel bot verwijderd zodat hij de kies voorzichtig kon trekken. Hierdoor zou hij het merken als de zenuw bleef haken.

Helaas, na 24 uur lijkt de verdoving nog niet te zijn uitgewerkt. Ik heb een enorme wang en het gevoel in mijn onderlip is bijna weg.

Ik voel ook geen tintelingen en baal natuurlijk flink. Het was nota bene een preventieve verwijdering! Had nergens last van!

Wat kan ik doen en is het zo dat je zonder tintelingen geen hoop moet hebben op genezing?

Ik heb wel iets gevoel in mijn lip, maar bij de kin is het weg.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Karen op 2003-04-16 10:41 ]
wo, 04/16/2003 - 10:36 Permalink
de digitale tandarts

:sad: niet leuk voor je!

Misschien nog iets om positief over te worden: 24 uur is nog wel erg kort om de eerste tintelingen van het herstel te voelen.
Over het algemeen begint dat pas na ongeveer een week, tot enkele weken.

Heel veel sterkte!

[ Dit Bericht is bewerkt door: vaart op 2003-04-16 18:37 ]
wo, 04/16/2003 - 18:37 Permalink