Kleur van kroon aanpassen

Author:
Nathalie
Posted:
wo, 12/04/2002 - 11:40
Hallo,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe metalen kroon (nadat een porseleinen kroon bij mij niet leek te gaan omdat mijn tandvlees maar bleef bloeden) en deze is eigenlijk veel te wit. Kan een kroon worden bijgekleurd?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Nathalie
de digitale tandarts

Een kroon kan door de tandtechnieker worden bijgekleurd. Het makkelijkst is het om een kroon wat donkerder te maken, door een kleurlaagje over het porselein aan te brengen.

Om een kroon witter te maken zal vaak ook het porselein opnieuw (soms gedeeltelijk) vervangen moeten worden.

De kroon moet echter dus wel bij de tandtechnieker bijgekleurd worden en dat gaat niet zolang deze nog in de mond aanwezig is. Mocht de kroon tijdelijk geplaatst zijn dan kan deze over het algemeen nog losgehaald worden, maar dit is vaak moelijker als de kroon definitief geplaatst is. Ook als de kroon al enkele weken gedragen is, kan het porselein door vochtopname moeilijker bij te bakken zijn.

Met vriendelijke groet.
zo, 12/08/2002 - 17:23 Permalink
Raphaela

Dit topic is van 2002, zijn er inmiddels nieuwe technieken ontwikkeld die kronen en bruggen witter kunnen maken?
In de loop der jaren is bij mij regelmatig een en ander vervangen, waardoor nu vrijwel de gehele bovenkant uit bruggen en kronen bestaat. Omdat dit geleidelijk is gebeurd, is de kleur steeds op de rest afgestemd en ondanks dat alles "nep" is, is de kleur niet mooi en behoorlijk gelig.
Is er een manier om bruggen en kronen witter te maken? Er zit nog maar 1 "eigen" tand in en die wordt binnenkort ook vervangen, dus over glazuur enzo hoef ik me niet druk te maken.
do, 10/06/2011 - 14:10 Permalink