verstandskiezen...

Author:
verstandskiesje
Posted:
do, 02/13/2003 - 13:25
Beste digitale tandarts(en),

Afgelopen donderdag ben ik dan eindelijk naar de tandarts geweest.

Tijdens het consult zijn er foto's van mijn gebit gemaakt. Mijn verstandskiezen staan recht en het tandvlees daaromheen ziet er nu weer goed uit. Er is ook genoeg ruimte voor de kiezen.

MAAR...aan een kant zitten de kiezen een heel klein stukje, onder bot. Dat (kaak)bot heeft aan het einde de vorm van de letter C. De kiezen zitten, alleen aan met het allerlaatste stukje punt, onder de boog van de C. Ik hoop dat het zo een beetje goed is uitgelegd.

Mijn tandarts zei, dat ik nog jong was en gewoon even af moest wachten. Dat was precies wat ik wilde horen, dus veel verder heb ik niet doorgevraagd.

Nu vraag ik me af, hoe groot de kans is dat mijn verstandskiezen er toch uitkunnen???Verplaatsen naar voren, zal ze niet lukken, want daar zit de kies ervoor.

Verder vind ik dat het doorkomen van die kiezen nu onderhand wel heel erg lang duurt...een deel is er (onder tenminste, boven nog niets), een deel zit nog onder een vrij dikke laag tandvlees.

Is er een manier om het doorkomen te stimuleren? Is het anders in de toekomst eventueel mogelijk om de kies door het verwijderen van tandvlees 'uit te graven', in plaats van te trekken? Of is dat een stomme vraag?

Alvast bedankt voor het antwoord,
Verstandskiesje

[ Dit Bericht is bewerkt door: verstandskiesje op 2003-02-14 23:51 ]
de digitale tandarts

Mochten de kiezen nog volledig onder het tandvlees liggen en geen schade berokkenen aan de kiezen daarvoor, dan wordt over het algemeen afgewacht.

Is er wel een verbinding met de mondholte dan is de kans dat deze problemen opleveren wat groter. Er wordt dan een afweging gemaakt tussen de moeilijkheidsgraad en eventuele complicaties bij het verwijderen en de schade die kan ontstaan door ze te laten zitten.

Dat verstandskiezen nog gedeeltelijk onder het tandvlees liggen hoeft voor een kaakchirurg geen problemen op te leveren, hij/zij zal het tandvlees chirurgisch opklappen.

Met vriendelijke groet.
ma, 02/24/2003 - 10:18 Permalink