tandvlees ontsteking

Author:
adk
Posted:
do, 02/20/2003 - 11:23
Beste tandarts,

Kunt u mij uw advies en/of oordeel geven over het volgende: Ruim een maand geleden werd ik overvallen door een sterke (zenuw) pijn tussen twee kiezen in mijn linker bovenkaak. Flossen tussen de kies deed het meestal flink bloeden. De pijn bleef echter gedurende een drietal dagen aanhouden en een pijnstiller, zowel paracetamol als ibupufen hielp slechts een beetje om te kunnen slapen. Bocasan gaf wat verlichting. Daar ik recentelijk in een andere stad ben gaan wonen had en heb ik nog geen tandarts (alle praktijken blijken vol te zitten). Ik heb toch een tandarts weten te overtuigen van mijn nood en kon langs komen. Rontgenfoto's lieten zien dat er geen sprake was van een gat in een van de kiezen (er zitten al vullingen in). Het probleem deed zich ondertussen af en toe ook voor tussen twee kiezen in de andere bovenkaak. Of er sprake was van een zenuwonsteking onder de vulling kon de tandarts niet beoordelen en op de gok deze openboren leek hem niet verstandig. Hij dacht dat het een tandvleesontsteking kon zijn maar verbaasde zich over de hoeveelheid pijn die ik daarvan had (driekwart van de nacht geen slaap). Ik moet hierbij wel vermelden dat ik denk dat ik hiervoor erg gevoelig ben, boren zonder verdoving lukt echt niet. Hij schreef me waterstofperoxide voor. Het werd minder door het spoelen hiermee en verdween na nog eens drie dagen. Ik kreeg het idee dat het begonnen was na het eten van gedroogde vijgen. Kan dit een stof bevatten (of de pitjes) die een dergelijke onsteking kunnen activeren? Echter, enkele dagen geleden, ruim een maand later en zonder verdere problemen, is hetzelfde probleem weer begonnen op dezelfde plaats, tussen de twee kiezen in de linker bovenkaak. Weer nadat ik gedroogde vijgen heb gegeten. Ik ben weer gaan spoelen met de waterstofperoxide en secuur aan het flossen. Het spoelen van koud water langs de kies geeft verlichting, dus des nachts een glas water naast mijn bed en overdag op mijn bureau. Ik hoop dat het binnen enkele dagen weer over is met het spoelen, maar vraag mij af of er iets anders aan de hand kan zijn?
Het is lastig voor mij om 'even naar de tandarts te gaan', daar er geen praktijken zijn die nog mensen aannemen. Ik ben benieuwd naar uw oordeel en advies.
de digitale tandarts

Vervelend dat deze klachten, zonder dat je een eigen tandarts hebt.

Dat vijgen tandvlees ontsteking kunnen veroorzaken, daar is mij niets van bekend. Mogelijk dat er een ontsteking ontstaat als er een voedselrest achterblijft tussen de kiezen.

Probeer daarom deze ruimte tussen de kiezen zo goed mogelijk schoon te houden. Over het algemeen kan dit het beste gedaan worden met een rager of een tandenstoker.

Misschien is het verstandig om toch zo spoedig mogelijk een eigen tandarts te zoeken en een mondhygienist (schoonmaken en instructie), beide kan via onze website.

Succes.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-02-25 22:25 ]
di, 02/25/2003 - 22:24 Permalink
moraal

Ik heb exact hetzelfde probleem momenteel. Erg veel pijn, weinig slaap en water helpt inderdaad de pijn tijdelijk web te ebben. Ben naar de tandarts geweest en die gaf aan dat het gewoon tandvleesontsteking is. Echter, sindsdien wordt het alleen maar erger en de pijn wordt echt ondraaglijk. Ik kan niet genoeg ibuprofen nemen zeg maar, maar meer dan 5 per dag mag ook weer niet.. Heeft iemand enig idee hoe lang dit blijft aanhouden? Ik zit er nu zo'n 3 dagen mee..

bedankt!
wo, 07/02/2003 - 17:38 Permalink
janny1970

Hoi,

Heb dit ook eens gehad, en moest toen naar een weekend arts omdat het erg dik werd, heb verdoving gekregen en hij heeft het met een borsteltje op de boor toen schoongemaakt, hij dacht dat er een haartje van de tandenborstel tussen zat, ik weet het niet maar weet wel dat het daarna over was.

Groetjes, Janny
wo, 07/02/2003 - 19:47 Permalink
moraal

Dank voor de tip, ik heb morgen een nieuwe afspraak met de tandarts gepland, dus we zullen zien. Het wordt echter wel steeds duidelijker dat het niet alleen tandvleesontsteking is. De pijn wordt nu voornamelijk veroorzaakt bij één kies halverwege de mond. Hierop drukken genereert een flinke pijnscheut. Ik ben bang dat het iets met de wortel zal zijn, of dat de kies getrokken moet worden.Iemand enig idee? Zelfs het spoelen geeft op dit moment geen opluchting meer :sad:
do, 07/03/2003 - 09:34 Permalink