Wortelfractuur

Author:
alex1307
Posted:
di, 03/04/2003 - 18:43
bij mij is in augustus 2002 een kies gevuld met een witte vulling, tijdens het boren zei de tandarts al dat ie te diep had geboord en waarschijnlijk de zenuw had geraakt. 2 maanden later wordt mijn wang dik en moet ik naar een invaltandarts, kanaalbehandeling!! nu, 5 maanden later, gaat het opnieuw pijn doen. De tandarts vermoed dat het een wortelfractuur is(Ik heb ondertussen wel al een andere tandarts, degene die verkeerd geboord had, is net een slager), met waarschijnlijk met het gevolg dat de kies getrokken moet worden. Weet iemand hier nog raad op, zodat de kies kan blijven zitten?
Lieneke

Nee, een wortelfractuur bijft altijd lastig; het blijft irriteren en je kan er niks aan doen. Je kan hoogstens zeggen van zolang ik geen last heb laat ik het zitten.
di, 03/04/2003 - 19:18 Permalink
de digitale tandarts

Even een opmerking:

Te diep boren en per ongeluk de zenuw raken, komt niet zo snel voor. De tandarts zal in principe al het door tandbederf geinfecteerde weefsel en een deel van het gedemineraliseerde weefsel wegboren.

Dit aangetaste tandweefsel is te herkennen aan o.a. de kleur, de mindere hardheid en is ook aan te kleuren met cariesindicator.

Mocht je nu een diep gat/ veel tandbederf hebben dan is het logisch dat het aangetaste tandweefsel doorloopt tot of tot net bij het levende deel (pulpa), waar zich ook de zenuw bevindt.

Soms is net alles weg voordat de zenuw bereikt is, soms zal helaas het levende deel aangeboord worden (exponatie) en kan een wortelkanaalbehandeling gestart worden.
In andere gevallen wordt deze pulpa met vulling overkapt of wordt er wat tandbederf achtergelaten om een exponatie te vermijden.

Waarschijnlijk bevond de vulling zich dichtbij of tegen het levende deel van uw kies en wilde uw 'oude' tandarts afwachten of dit goed zou gaan en de klachten zouden verdwijnen.
Helaas had u dermate veel klachten dat alsnog een wortelkanaalbehandeling gestart moet worden.

Door een (verticale) wortelfractuur is helaas over het algemeen de tand/kies verloren. Zie ook http://www.tandarts.nl/html/wortelkanaal/ontstoken_pulpa.php

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-03-04 21:04 ]
di, 03/04/2003 - 21:02 Permalink