Op een van mijn twee voortanden zitten twee kleine krasjes. Ik dacht altijd goed te poetsen, maar misschien heb ik ze wel door te snel poetsen na het nuttigen van fruit/frisdrank e.d. Ik heb geen last van de tand en de krasjes zijn alleen zichtbaar onder vel licht en van zeer dichtbij, maar ik vind het toch niet echt een fijn idee.
Wat ik me afvraag, kan de tandats iets doen aan dergelijke krasjes ?
Alvast bedankt voor uw antwoord,
Groeten,
Jan
Wat ik me afvraag, kan de tandats iets doen aan dergelijke krasjes ?
Alvast bedankt voor uw antwoord,
Groeten,
Jan
Des te ouder je wordt des te meer kleine barstjes of cracks in het glazuur zullen ontstaan. Vaak zijn deze barstjes nauwelijks te zien en soms kunnen ze doordat ze poreus zijn kleurstoffen opnemen waardoor ze gaan opvallen.
rechts is een natuurlijk gebitselement te zien met een barst waarin kleurstoffen gedrongen zijn.
Over het algemeen zullen deze barstjes en/of slijtage plekken niet snel een negatieve invloed hebben op de sterkte van de tand. Mocht het uiteindelijk een cosmetisch probleem worden dan zou je nog facings kunnen overwegen.
Barstjes en slijtageplekken komen veel voor en je hoeft je daar waarschijnlijk niet veel zorgen over te maken. Pas natuurlijk wel op met te hard poetsen en wacht ook een uur met poetsen als je iets zuurs hebt gedronken of gegeten.
Met vriendelijke groet.