Ik ben op 21-jarige leeftijd bang voor de tandarts geworden.

Author:
Chantal
Posted:
vr, 05/16/2003 - 19:57
Hallo,

Een paar jaar geleden is mijn oude vertrouwde tandarts vertrokken om een maatschap in Utrecht te starten (of te versterken, weet niet precies). Er is een andere tandarts voor hem in de plaats gekomen. Dit alles speelde precies rond de tijd dat ik voor controle moest. Helaas moest mijn zus eerder en zij kwam meteen al met een verhaal thuis waar ik niet blij van werd. Door alle gedoe ben ik vergeten een afspraak te maken en dus was ik 2 jaar niet geweest. Mijn eerste afspraak bij de nieuwe tandarts was dus meteen al niet leuk; ik moest worden gesaneerd en er moet veel gebeuren.

Het vullen van een paar gaatjes leverde niet veel problemen op, hoewel het me al wel opviel dat de nieuwe tandarts een stuk minder geduldig was. En toen kwam het: ik moest een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Een uur lang lag ik achterover en daar heb ik al zo'n hekel aan (maagklachten en overgewicht). Ik had een rubberen lap over mijn gezicht, wist niet wat er allemaal gebeurde en had een vieze smaak in mijn mond (bloed, chloor). Ik was zo bang om misselijk te worden! Ik namelijk ook nog een braak fobie. Halverwege de behandeling begon ik al in paniek te raken. Ik mocht niet overeind komen, kon geen slok water nemen, kon mijn angst niet uiten. En de tandarts was best wel boos omdat ik door de paniek raar begon te doen (kreunen, met mijn voeten trappelen). Het was dus een ramp!

Deze behandeling is nu een paar jaar geleden en het is nooit meer goedgekomen. Het klikt gewoon niet tussen de tandarts en mij. Ik doe mijn best om mee te werken, maar hij begrijpt me niet. Pas kreeg ik een witte vulling. Ik wist sat 'ie ging boren enzo, maar dat van die witte vulling hoorde ik achteraf pas. Ik was al hartstikke gestresst en had echt geen idee wat er om me heen gebeurde. Het duurde erg lang en ik kreeg een soort infra-rood geval in mijn mond geduwd en ik raakte toch weer een beetje in paniek. De tandarts zei dat ik moet leren om de regie uit handen te geven en dat ik teveel controle wil hebben. Maar hij heeft makkelijk praten. Hij ligt niet (te) ver achterover bang te zijn om misselijk te worden. Hij weet wat er geberut; ik niet!

Mijn vraag is dus, zijn er ook angst-tandartsen in de buurt van Sliedrecht? Want dit kan niet langer zo. Ik ben altijd heel bang en sta stijf van de stress, zelfs voor een controle! Dit gaat niet meer goed komen. Wie kan me helpen?
telanggewacht

Klinkt niet als een echt sympathieke man die tandarts. Als hij een opmerking plaatst als ´je moet de regie uit handen geven´ dan zegt dat wel genoeg... Ik denk dat een angsttandarts in jouw geval niet eens echt nodig is, maar een tandarts die JOU de controle geeft, want dat is anno 2003 toch wel hetgene dat je mag verwachten.

Toen ik twee maanden voor het eerst weer ging (na 13 jaar niet geweest te zijn) was mijn angst ook bijkans onoverbrugbaar. Ik wilde echter mijn leven niet meer door angst laten beheersen dus de stap genomen. Voorwaarde was voor mij, net als voor iedereen denk ik, dat ik niet belerend toegesproken zou worden. Ik wist zelf wel wat er aan de hand was. Ook was een voorwaarde van mij dat ik in controle was, dus als het even niet zou gaan, stoppen en luisteren tandarts!:)

Ik zou, hoe moeilijk ook, toch eens rondvragen bij anderen wat een fijne tandarts is. Het scheelt namelijk al 90% wanneer je je hand op kan steken als je even pauze wilt. Of dat de tandarts gewoon even zegt wat ie gaat doen `nu gaan we de vulling even harden, hier voel je niks van´ of ´dit kan even vervelend aanvoelen, als het niet gaat, steek je je hand even op´... Zulk soort dingen. Genoeg tandartsen houden rekening met hun patiënten dus ga ´s op zoek, misschien dat je dan wat ontspannender in de stoel kan zitten:)

Succes en natuurlijk sterkte,

tlg
ma, 05/19/2003 - 18:06 Permalink
miranda

In Kerkrade (zuid Limburg) zit een praktijk, die veel weg heeft van een privekliniek, maar eigenlijk een angstkliniek is.
Hier wordt in feite gedaan wat jij wil, en hoe jij het wil. Je kunt je hier ook laten behandelen onder narcose.
Kijk eens op de site http://www.angstvoortandarts.nl
Hier kun je alles op vinden.
di, 05/20/2003 - 01:04 Permalink
Caro

nou dat was me een tandarts zeg, zeker een volle praktijk die dag?

rubberen lap over je gezicht?bij mij nog nooit gebeurd hoor...
bij mij werd gezegd als er iets dringends is dan steek je je hand op, ..stoppen we accuut...

Ik geloof ook niet dat jij een speciale angsttandarts nodig hebt, maar gewoon iemand di eeen beetje sociaal in de omgang is, veel sterkte ermee...
di, 05/20/2003 - 23:28 Permalink
Trixie

Jee Chantal wat een paardenslager is die vent zeg!!! Caro heeft gelijk denk ik je hebt geen angst tandarts nodig maar gewoon een tandarts die normaal z'n werk doet en aandacht schenkt aan zijn patienten!!!
wo, 05/21/2003 - 10:27 Permalink
Chantal

Ik ben inmiddels verhuisd maar heb nog geen nieuwe tandarts. Moet wel acuut naar een kies met probleem laten kijken maar....ik durf echt niet! Als ik er aan denk dan krijg ik al hartkloppingen. Ik denk zelf dat een nieuwe vulling afdoende is. Dat hoop ik tenminste. Maar ik ben zo vreselijk bang nu. Wat als de tandartsen in mijn nieuwe woonplaats me naar mijn oude tandarts sturen omdat ik daar nog ingeschreven sta? Desnoods wil ik het zelf wel betalen ondanks mijn uitkering. Ik weet het effe niet meer.
wo, 12/10/2003 - 20:46 Permalink