Kiespijn

Author:
Lisa S.
Posted:
wo, 07/02/2003 - 15:01
Vorige week ben ik gewisseld van tandarts omdat ik mijn vorige niet meer vertrouwde en dat bleek terecht. Ik had toen al goed een week kiespijn en kon gelukkig bij een andere tandarts in de praktijk en gelijk langskomen. Ik kon toen niet echt duidelijk aangeven welke kies exact pijnlijk was en het is enkel pijnlijk bij bijvoorbeeld kauwen, spugen of soms slikken en bij inademen de lucht die er langsgaat, 's avonds erger als 's ochtends en het is dan een pijnscheut omhoog die je voelt. Gewoon mond dicht en niet kauwen of zo dan is er geen pijn, enkel af en toe voel ik wat druk op het jukbeen wat soms richting oor trekt. Iets met kaakholte ontsteking (??) was het niet, hij deed een testje met 1 neusgat dicht en door andere neusgat blazen. De nieuwe tandarts heeft aan beide zijden bitewing foto's gemaakt en daarop diverse dingen geconstateerd zoals gaatjes die niet goed geboord zijn en overnieuw moeten. Ook ligt een tandhals wat bloot bij de pijnlijke kies en dat merkte ik alleen toen hij er met dat haakje langsging. Het was overigens niet dezelfde pijn als de kiespijn. Ik kon naar huis gaan en als het in het weekend niet minder werd of zelfs erger moest ik weer even bellen. Dat heb ik afgelopen maandag gedaan en weer langsgeweest. Hij kon er nu verder niets aan doen omdat er aan die bovenkaak aan die kant nog wat dingen gebeuren moeten (gaatjes) en dus niet kon zeggen van als ik dit aanpak is het over. Wel moet er aan die kant ook een verstandskies uit die nog niet helemaal doorgegroeid is in de mond maar bij aanraken wel pijnlijk is, verder geen last ervan. Hiervan zouden ook mijn hoofdpijnklachten kunnen komen (hoofdpijn heb ik sinds kiespijn). Het vervelende is dat mijn tandarts nu met vakantie is en pas terugkomt als ik op vakantie ben. Ik ga over goed 2 weken voor 16 dagen naar Mexico en het lag toch niet in de planning om daar met misschien een ergere kiespijn rond te lopen. Maar ik ben ook niet zo happig op tandartsen dus het was al heel wat dat ik maandag weer gebeld had dat het niet over was. Wat kan ik het nu het beste doen? Ik zat wel te denken aan een vervangende tandarts bellen als het nog weer erger wordt, maar ik neem aan dat die ook niet in ene precies kan lokaliseren van als ik dit doe is het over aangezien er wat meer moet gebeuren aan die kiezen in de linkerbovenkaak.
Lieneke

Omdat de tandhals bloot ligt, helpt misschien poetsen met een pasta voor gevoelige tandhalzen, bijvoorbeeld met sensodyne.
wo, 07/02/2003 - 19:18 Permalink
Lisa S.

Dank je voor je reactie maar ik poets al langere tijd met Sensodyne dus daar zal ik geen verdere verbetering van hoeven te verwachten :sad:.
wo, 07/02/2003 - 21:57 Permalink
Van Leeuwen

Wanneer er tijdens de vakantie-periode klachten zijn en uw eigen tandarts niet aanwezig is heeft hij/zij hoogst waarschijnlijk voor een plaatsvervanger gezorgd. Deze kunt u dan gewoon raadplegen.

De klachten die u beschrijft heeft een patiënt van mij ook eens gehad en toen de verstandskies eruit was waren opeens de klachten helemaal over. Dit wil NIET zeggen dat dit bij u ook het geval is maar de mogelijkheid bestaat.

Mijn advies luidt dus; neem gewoon contact op met de plaatsvervangend tandarts wanneer u last heeft.

Suc6

Gr. Maurice
do, 07/03/2003 - 15:27 Permalink
Lisa S.

Zit hier nu met een kies minder te typen :smile:. Heb vanmiddag de tandartsdienst gebeld en kon om kwart voor zes terecht bij een tandarts. Deze dacht dat de verstandskies de veroorzaker was en stelde voor om deze te trekken. Na het weekend zouden de klachten drastisch minder tot over moeten zijn en nu maar hopen dat hiermee het probleem idd opgelost is en ik zonder pijn op vakantie kan over 2 weken :smile:.
do, 07/03/2003 - 18:34 Permalink