Altijd last

Author:
waardeloos
Posted:
za, 07/26/2003 - 19:45
2 weken geleden ben ik bij de tandarts geweest, tandsteen weggehaald en drie vullingen.Voel me nu alweer 2 weken ziek, mijn hele kaak/nek doet pijn en er zit een ontsteking, tandarts met vakantie, durf niet naar een ander, schaam voor mijn slechte gebit. Wordt er depri van, voel me doodongelukkig. Heb heel zwak/slecht gebit, 20 jaar geleden paradontitis gehad, zou het liefst alles weg laten halen en kunstgebit nemen, zal wel niet kunnen want de bovenkaak is geslonken. Wie heeft er tips voor mij.
dj

Hoi,

Soms reageert men niet zo snel op dit forum, maar tips krijg je uiteindelijk bij de vleet hoor, goeie ook.
Heel goed dat je op dit forum schrijft.

Echt heel veel mensen hebben erge problemen met hun gebit.

Op dit moment heb ik tips, maar ook veel vragen. Beantwoord maar waar je zin in hebt, maar hoe meer je opschrijft hoe meer wij kunnen beantwoorden.

Eerst de tips.

Jouw schaamte zou, omdat het behandeling in de weg staat, door tandartsen als een tandheelkundig probleem benaderd moeten worden. Dat betekent dat het niet alleen jouw probleem zou mogen mogen zijn. Dat mag je ze best vertellen. Als ze je daarin dan alleen laten is dat niet goed. Als ze dat wel doen kun je je afvragen wie zich zou moeten schamen. Die onsteking van het bot waaop de tanden staan, parodontitis, is lang geleden. Behandeling is nu, of later. Je laten behandelen als je daaraan toe bent is goed en iets om trots op te zijn.

Gewoon een praktijk, of meer, binnenlopen en om advies vragen, alleen advies, zolang als ze daar voor over hebben, wat heb je te verliezen. Nog even geen second opinion noemen, daar zitten regels aan vast die niet in jouw voordeel zijn.

Ga samen met iemand die je vertrouwt als je dat een goed idee lijkt.

Schrijf je wensen, angsten, schaamtes etc op als je dat kunt, laat een dagje liggen en overweeg dat aan de tandarts te geven.

Maar ook veel vragen:

Hoe vindt je je vaste tamdarts? Vindt je dat dat goed gaat? Tussen de regels door lezend proef ik van wel. Als niet dan is dit vanuit patientenperspectief een mogelijkheid om ervaring op te doen met een ander.

Weet je dat zeker van die onsteking? Waar zit die volgens jou? Heeft de tandarts daar iets van gezegd?

Ken je het verschijnsel knarsen? Nekpijn kan, naar mijn mening, een indikatie zijn voor knarsen omdat in nek en schouders zich spanningen ophopen.

Ik wilde dat ik alles wist van protheses, maar dat is niet zo. Over protheses en geslonken kaakbot durf ik echt niets te zeggen.

Doeg hoor,

[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2003-07-28 06:27 ]
ma, 07/28/2003 - 06:26 Permalink
waardeloos

Beste DJ,
Bedankt voor je reactie/tips, had ik net nodig. Heb afgelopen zondag toch een weekend tandarts geconsulteerd en ben heel blij dat ik dat gedaan heb. Er zat inderdaad een flinke ontsteking, wortelkanaal is schoongemaakt en opnieuw gevuld en voel me al veel beter. In september naar mijn eigen tandarts om noodvulling te vervangen. Volgens de weekendtandarts is een prothese niet nodig, hij vond alles goed vast zitten en goed schoon (zelf vind ik het niet mooi). Lag in de stoel met een hartslag van 180 maar hij stelde mij zeer op mijn gemak en werkte heel rustig. Pijn was binnen een dag over, nog nooit eerder meegemaakt. Wat mijn schaamte betreft denk ik dat ik dat vooral bij mezelf moet zoeken, de tandartsen doen eigenlijk nooit onaardig. Maar een lelijk gebit heeft best veel consequenties voor je eigenwaarde, omgang met mensen, relaties etc.
Denk dat mijn eigen tandarts wel ok is, hij heeft alleen altijd haast en is zeer beperkt beschikbaar, dit draagt ook bij aan mijn schaamtegevoel (ik leg beslag op zijn tijd), heb de laatste keer 3 x moeten bellen = 3 x moed verzamelen (ging 3 maanden overheen) voordat ik een afspraak kon maken (telefoon niet opgenomen, praktijk dicht, voor 12 uur bellen). Waarom niet in iedere praktijk 2 tandartsen zodat er ook op zaterdag gewerkt kan worden, kunnen de kosten ook wat omlaag omdat apparatuur gedeeld wordt. Maar er zal nog wel steeds een tekort zijn. Verder denk ik dat er veel meer aandacht aan gebitten besteed kan worden door (huis)artsen, je kunt je behoorlijk ziek en depressief gaan voelen als je gebit niet ok is en allerlei vage/onverklaarbare klachten krijgen. Kan me niet herinneren dat mijn huisarts ooit een vraag over mijn gebit gesteld heeft (gek eigenlijk is toch ook een deel van het lichaam).
Heb door deze weekendtandarts dus toch een 2nd opinion gehad, zou eigenlijk heel gewoon moeten zijn je hebt natuurlijk goede en slechte tandartsen hetgeen voor een leek niet te bepalen is.

Groetjes en nogmaals bedankt
ma, 07/28/2003 - 18:21 Permalink