witte vulling/wortelkanaal

Author:
kcjo
Posted:
wo, 09/03/2003 - 16:28
Hoi,

ik heb 2 maanden geleden een zenuwbehandeling gehad in mijn boven kies,1 maand later een wortelkanaalbehandeling in dezelfde kies en die is gevuld met een witte vulling. die kies erachter is ook gevuld.vandaag weer heen geweest ivm gevoeligheid,niet echt pijn maar ik voel de kies zitten. goed gekeken en die kies van wortelkanaal is gewoon goed. en die kies erachter heeft een pulpa hoorntje dat moet vanzelf wegtrekken. toch twijfel ik ivm die gevoelige kies. Kan het komen door die witte vulling en doordat er in een korte periode zo in die kies gerommeld is. hopelijk kan iemand mij info geven.

groetjes
de digitale tandarts

Napijn in een gebied waar veel gedaan is, kan zeker voorkomen. De kies met de kanaalbehandeling kan enige tijd nodig hebben om geheel pijnvrij te worden, maar zeker de kies (met een diepe?) witte vulling kan klachten geven.

Het levende binnenste deel van een gebitselement (de pulpa) zal over het algemeen zich terugtrekken door extra tandbeen aan te maken, waardoor de gevoeligheid langzamerhand verminderd.

Hieronder een algemeen verhaal over napijn bij een witte vulling:

Napijn na het vullen met witte vullingen, in het bijzonder bij diepe vullingen, komt vaker voor. Over het algemeen is dit een verhoogde gevoeligheid voor warmte en koude of zoet.

Waarschijnlijk is dan het binnenste levende deel met de zenuw geirriteerd geraakt, dit kan o.a. veroorzaakt worden door:

- schade door het boren o.a. door de warmteontwikkeling (mn. bij diepe vullingen)

- bacterien, achtergebleven in niet weggehaald tandbederf of via lekkage, zijn instaat de zenuw te irriteren

- de krimp van kunststof witte vullingen kan voor een spanning in een tand of kies zorgen, wat weer irritatie veroorzaakt (daarom moet de tandarts niet teveel witte vulling in een keer gebruiken). Tevens kan door de krimp een ruimte onder de vulling ontstaan die bij het kauwen groter en kleiner wordt wat weer door vloeistofstroming de zenuw prikkelt

- de kunststof moleculen (monomeren) van witte vullingen kunnen zolang ze niet uitgereageerd zijn, voor irritatie en allergie zorgen.

Vaak is de zenuw van een tand of kies instaat om zich te herstellen van deze irritatie. Zij trekt zich dan ook wat terug door extra tandbeen aan te maken. De gevoeligheid zal dan ook langzaam af nemen, dit kan echter wel enkele maanden in beslag nemen.

Mocht de zenuw dermate geirriteerd zijn dat dit niet meer verbeterd of mocht er zich een ontsteking aan de wortelpunt bevinden dan zal een wortelkanaalbehandeling gestart moeten worden.

Natuurlijk zijn er meer redenen te bedenken waarom iemand last heeft van een kies (breuklijntjes, ontsteking aan wortelpunten etc). Het kan soms ook heel moeilijk zijn om de precieze oorzaak van kiespijn te diagnosticeren. Maar ik hoop dat u met deze voor de hand liggende oorzaken enigzins geholpen bent!
wo, 09/03/2003 - 17:54 Permalink
kcjo

bedankt voor uw snelle reactie,
hij is helemaal tot aan de punt gevuld,dus erg diep. in het begin ging het wel,maar nu begint ie te rommelen.echt pijn is het niet maar ik voel het als ik er langs ga met me tong of een tandenstoker.het is ook net alsof die ene kies er alleen zit.zo voel ik 'm zitten. en met druk en kwauwen. echt pijn van warm en koud heb ik niet. ik hoop dat mijn tandarts gelijk heeft met die andere kies en dat het gewoon even afwachten is.ben er beetje huiverig voor.

groetjes !!
wo, 09/03/2003 - 18:09 Permalink
kcjo

ik vergeet erbij te zeggen dat die wortelkanaalkies wel diepe vulling heeft maar die kies erachter juist niet.de vulling raakt niet het zenuwgedeelte.alleen een heel klein donkerstreepje op de rontgen wat naar boven gaat.(pulpaahoorntje?.
wo, 09/03/2003 - 18:41 Permalink
de digitale tandarts

Totaan de wortelpunt gevuld is in ieder geval goed, kan zijn dat het tijdelijk wel wat napijn geeft. Ik ben bang dat het toch een kwestie van afwachten wordt en natuurlijk kan je eigen tandarts omdat deze alle gegevens heeft, hier natuurlijk meer over zeggen.

Heel veel succes.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-09-03 18:56 ]
wo, 09/03/2003 - 18:55 Permalink