L.s.
Een jaar geleden is een kroon geplaatst. Tot op de dag van vandaag kan 'm niet echt belasten zonder dat het pijn doet. Bij geen of lichte belasting voel ik geen pijn. Op de foto ziet alles er goed uit. Herkent iemand dit?
Met vriendelijke groeten,
Paul
Een jaar geleden is een kroon geplaatst. Tot op de dag van vandaag kan 'm niet echt belasten zonder dat het pijn doet. Bij geen of lichte belasting voel ik geen pijn. Op de foto ziet alles er goed uit. Herkent iemand dit?
Met vriendelijke groeten,
Paul
Bedankt voor je reactie.
De tandarts had de kroonhoogte al gecontroleerd en besloten om er wat vanaf te slijpen. Dat heeft helaas niet geholpen.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe een te hoge kroon mijn pijn zou kunnen veroorzaken.
Groeten,
Paul
Een te hoge kroon kan zeker wel pijn veroorzaken. Als je dichtbijt komt steeds alle druk als eerste op de kies met kroon. Je gebruikt heel veel kracht met bijten en zo krijg je dus een soort overbelaste kies. De druk wordt dan niet goed verdeeld over alle tanden en kiezen. Aangezien je tandarts dit al nakekeken heeft vraag ik mij af wat de pijn dan kan veroorzaken. Heeft hij al een foto gemaakt van de wortel? gr. Natascha
De tandarts heeft inderdaad een foto gemaakt om kijken of er scheurtjes te bespeuren waren. Dat was niet het geval. Als ik met mijn vinger stevig op de kroon druk dan doet het pijn. Op het moment dat mijn vinger verwijder neemt de pijn iets toe waarna die geheel verdwijnt. Bizar toch? Of zo de kroon misschien niet goed op stomp aansluiten?
Groeten,
Paul
Wat u aangeeft (dat met druk de pijn eerst toeneemt dan weer afneemt en bij loslaten weer toeneemt) is al een test wat positief is voor een zenuwbeschadiging van de kies.
Verder kan de tandarts nog testen met ijs (dit zal een hevige pijnscheut moeten veroorzaken) en met warmte.
Op de kies tikken kan ook een test zijn om te kijken of de zenuw beschadigd is.
Sommige beschadigingen kunnen genezen, andere moeten verholpen worden met een wortelkanaalbehandeling.
Suc6
Gr. Maurice
[ Dit Bericht is bewerkt door: Van Leeuwen op 2003-09-15 16:20 ]