Ontstekingsgevoelig door kroon

Author:
Brigje
Posted:
ma, 09/22/2003 - 22:45
Ik vind het maar niks, zo'n kroon op je kies. Hoe komt het nu dat het tandvlees rondom die kroon zo ontstekingsgevoelig is? Ik probeer er extra goed voor te zorgen, flossen, spoelen, maar het is heel vaak en gauw mis. En dan gaat het tandvlees daar erg naar ruiken ook..... Ik zie ook een donkerder randje waar de kroon het tandvlees ingaat, niet bij mijn echte kiezen. Kan het zijn dat er 'kieren' rondom de kroon ontstaan? Het moet dan onder die kroon geen frisse boel zijn. Komt dat vaker voor? En wat kan ik zelf doen?
de digitale tandarts

Mogelijk dat er een diepe vulling en/of tevens ook tandbederf aanwezig was in de kies.

De randen van een kroon moeten altijd voorbij de vulling en/of het uitgeboorde tandbederf reiken.
Mocht hierdoor noodzakelijkerwijs de rand van de kroon diep onder het tandvlees komen te liggen, dan kan de biologische samenhang/breedte verstoord worden en het tandvlees geirriteerd raken. Dit geldt trouwens niet alleen voor kronen maar eigenlijk voor elke vulling/restauratie die onder het tandvlees geplaatst wordt!
Kieren en/of niet goed aansluitende vullingen veroorzaken logischerwijs ook irritatie van het tandvlees, maar toch is het mogelijk waarschijnlijker dat de donkere doorschemering afkomstig is van het metaal onder het porselein en/of van een aanwezige wortelkanaalbehandeling.

Laat de situatie controleren bij je tandarts/mondhygienist! In sommige gevallen kan door middel van een operatie het tandvlees naar beneden verplaatst worden zodat de randen minder diep komen te liggen, dit wordt een kroonverlengings procedure genoemd.

Zelf moet je proberen de kroon d.m.v. poetsen en flossen/tandenstokeren zo schoon mogelijk houden

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-09-22 23:13 ]
ma, 09/22/2003 - 23:09 Permalink