Wie kan mij HELPEN??!!

Author:
Lala
Posted:
zo, 11/02/2003 - 01:29
Ik heb enkele jaren geleden al mijn amalgaam vullingen laten vervangen door 'witte' vullingen (dacht dat mijn hoofdpijn daar vandaan kwam) Sindsdien heb ik een mooi wit gebitje, maar ECHT alleen maar problemen. Het begon ermee toen mijn toenmalige tandarts ze heel slordig had vervangen. Inmiddels heeft mijn huidige tandarts ze netjes vervangen, maar heb nu alleen nog maar pijn aan mijn gebit, continu! Koud en warm is ondraaglijk, hard voedsel kan ik niet kauwen. Dit duurt al zo'n 2 jaar! Half jaar geleden begon echt ondraaglijke pijn en op foto's was niets te zien. Uiteindelijk heeft tandarts kies open gemaakt en was al aan 't afsterven. Dus wkb. Paar maanden later weer een wkb aan andere kies. Ik heb ook een splint gekregen omdat ik waarschijnlijk 'tandenklem'. Dus niet knarsen, maar klemmen. Tot op vandaag heb ik nog steeds last van mijn kiezen en soms is die pijn echt ondraaglijk. Geloof me, ik heb af en toe een migraine aanval, maar dat is beter te verdragen dan die kiespijn! Nu hoorde ik vandaag een vreselijk verhaal: een kennis van mijn vriendin had ook al zijn vullingen 'wit' laten maken en daar erg veel last van gekregen. Ook ondraaglijke pijnen. Net een dag voordat hij bij de tandarts alles weer zou laten omzetten, sterft hij als gevolg van ontstekingen in die kiezen, waarvoor hij blijkbaar allergisch was!
Moet ik mijn vullingen om laten zetten. of moet ik leren leven met die pijn? Help me, alsjeblieft!
admin

Doordat je die amalgaan hebt laten verwijderen wil het niet zeggen dat je daarmee ook meteen het kwik uit je lichaam kwijt bent geraakt. Ga eens naar een alternatieve tandarts en homeopaat die je doormeet op kwikbelasting. En laat dan meteen controleren of je nog metalen in je mond hebt zitten. Waarschijnlijk heeft de tandarts het ene toxische materiaal voor het andere vervangen. Wit wil namelijk niet zeggen dat het "veilig wit" is, ook hier gooien sommigen weer zo'n vies metaal doorheen om het sterker te maken, je ziet het niet maar het zit er wel.
zo, 11/02/2003 - 11:04 Permalink
Lala

Bedankt voor je reactie, zal ik zeker eens doen! Waar kan ik die het beste vinden?
Maar het vreemde is wel dat toen ik die amalgaam vullingen nog had, ik eigenlijk nooit last had van mijn tanden en kiezen... Wat ik nog vergeten was te vertellen... Als ik aan het sporten ben (conditioneel of krachttraining, maakt niet uit) heb ik echt ontzettend pijn aan mijn kiezen. Wat zou hier het verband tussen kunnen zijn?

[ Dit Bericht is bewerkt door: Lala op 2003-11-02 13:40 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: Lala op 2003-11-02 13:41 ]
zo, 11/02/2003 - 13:38 Permalink
de digitale tandarts

Naar mijn mening is het niet verstandig om goed functionerende amalgaamvullingen te vervangen voor composietvullingen.

De mate van giftigheid van amalgaam is een zeer controversieel onderwerp en biologische tandartsen zijn (nog) niet in staat om dat met goed wetenschappelijk onderzoek aan te tonen. Zie ook deze thread: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=51&forum=8

Het verhaal van Lala komt helaas vaker voor en toont weer aan dat je zeer terughoudend moet zijn om je grijze vullingen zonder goede reden te laten vervangen.

Witte composietvullingen zijn gemaakt van plastic en kunnen tevens allergie reacties veroorzaken, hoewel naar mijn weten daar overigens nog nooit iemand aan overleden is.

De vullingen krimpen tijdens het uitharden en moeten in een droge omgeving aangebracht, dit alles vereist een langere behandeltijd en tevens veel vaardigheid van de tandarts.

Helaas ook wanneer alles volgens 'de regels der kunst' is uitgevoerd, dan wordt er nog steeds meer napijn gezien, na het gebruik van witte vullingen. Op dit forum zijn al vele vragen gesteld hierover; dit is een antwoord dat ik schreef aan iemand met napijn na een witte vulling:

Napijn na het vullen, in het bijzonder bij diepe vullingen, komt vaker voor. Over het algemeen is dit een verhoogde gevoeligheid voor warmte en koude. Een verhoogde gevoeligheid bij (kauw(druk) is echter ook mogelijk.

Ik mis natuurlijk een heleboel gegevens (een blik in jouw mond/x-foto etc) om een precieze uitspraak te doen. Daarom kan ik ook geen diagnose opstellen. Ik zal toch proberen wat voor de hand liggende oorzaken, aan je duidelijk te maken.

De pijn bij kauwdruk kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden doordat:

(1)het binnenste levende deel van een tand of kies (de pulpa) geirriteerd is.

(2)dit deel geinfecteerd is geraakt en bacterien via de wortelkanalen een ontsteking aan de wortelpunt veroorzaken.

(3)er zich een breuk bevind in de kies.

De irritatie(1) kan op verschillende manieren ontstaan zijn o.a:

- schade door het boren o.a. door de warmteontwikkeling (mn. bij diepe vullingen)

- bacterien, achtergebleven in niet weggehaald tandbederf of via lekkage, zijn instaat de zenuw te irriteren

- de krimp van kunststof witte vullingen kan voor een spanning in een tand of kies zorgen, wat weer irritatie veroorzaakt (daarom moet de tandarts niet teveel witte vulling in een keer gebruiken). Tevens kan door de krimp een ruimte onder de vulling ontstaan die bij het kauwen groter en kleiner wordt wat weer door vloeistofstroming de zenuw prikkelt (dit gaf je tandarts al aan).

- de kunststof moleculen (monomeren) van witte vullingen kunnen zolang ze niet uitgereageerd zijn, voor irritatie en allergie zorgen. Je tandarts heeft al geprobeerd dit probleem uit te sluiten door de vulling opnieuw te uit te harden met een lamp, dit noemde je 'laseren'

Vaak is de zenuw van een tand of kies instaat om zich te herstellen van deze irritatie. Zij trekt zich dan ook wat terug door extra tandbeen aan te maken. De gevoeligheid zal dan ook langzaam af nemen, dit kan echter wel enkele maanden in beslag nemen. In jou situatie heb je er al langer dan zes maanden last van, dit maakt de prognose er niet beter op.

Onlangs heeft jouw tandarts de vulling opnieuw gedaan, maar nu gevuld met waarschijnlijk glasionomeercement, wat inderdaad niet krimpt. Helaas heeft dit niet geholpen.

Mocht de zenuw dermate geirriteerd zijn dat dit niet meer verbeterd of mocht er zich een ontsteking aan de wortelpunt bevinden(2) dan zal een wortelkanaalbehandeling gestart moeten worden.

Mocht er zich een breuk in de kies bevinden(3) dan kan dit de oorzaak zijn van een moeilijk te diagnosticeren pijn bij bijten. Een wortelkanaalbehandeling kan uitkomst bieden, mits de positie en het verloop van de breuk zodanig is dat de kies nog gevuld kan worden (kroon noodzakelijk?)

Natuurlijk zijn er meer redenen te bedenken waarom iemand last heeft van een kies. Het kan soms ook heel moeilijk zijn om de precieze oorzaak van kiespijn te diagnosticeren. Maar ik hoop dat u met deze voor de hand liggende oorzaken enigzins geholpen bent!

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-11-02 18:16 ]
zo, 11/02/2003 - 13:54 Permalink
Lala

Bedankt voor uw reactie! Ik ben er ook van overtuigd dat je geen amalgaanvullingen moet vervangen als je er geen last van hebt. Maar toentertijd dacht ik: baat het niet dan schaadt het niet... Nou, het schaadt dus zeker wel! Weet u wat het verband is met de pijn die ik krijg als ik aan het sporten ben? Is het verstandig om na te gaan (bij een allergoloog) of ik allergisch ben voor deze witte vullingen?
zo, 11/02/2003 - 18:39 Permalink