Wat vind u nou van de mondverzorgende?

Author:
Lieneke
Posted:
ma, 11/17/2003 - 12:57
Dit jaar is de opleiding mondverzorging van start gegaan ipv mondhygiene. Dit betekent dat de mondhygienist straks ook gaat boren.
Wat vindt u daar nou van? Vertrouwt u dit? Zou u het prettig vinden om geboord te worden door de mondhygienist/mondverzorgende?
ArrowGirl

Ik neem aan dat ze tijdens die opleiding voor mondverzorging dan ook leren wat de tandarts leert m.b.t. boren en alles wat erbij komt kijken. Dus waarom zou je dat dan niet vertrouwen¿
Het word natuurlijk wat anders als ze iedereen zomaar die boor in handen geven die er niets vanaf weet,maar als het 'n onderdeel van de opleiding word maakt het denk ik niet uit wie het doet... tandarts of mondhygienist/mondverzorgende... leuk word het nooit :razz: :grin: (vind ik tenminste)

Groetjes Natascha
ma, 11/17/2003 - 13:36 Permalink
dj

Hoi,

Ik ben er niet bij voorbaat tegen. Er zijn natuurlijk voordelen, en het zou bepaald gunstig zijn die uit te buiten. Toch heb ik ook wel enige zorgen. De opleiding moet wel voldoende zijn natuurlijk. Is het de bedoeling dat ze ook gaan vullen?

Er komt best een en ander bij kijken: verdovingen, boren/slijpen/laseren, vullen, bijtregistraties.
Daarbij ben ik van mening dat ook kennis van diagnostiek groter moet zijn. Ik vind het niet verstandig als de situatie zo is dat de tandarts de opdracht geeft en de mondhygienist voert dat dan klakkeloos uit. Als een mondhygienist gaat boren vind ik dat hij/zij ook moet kunnen inschatten of dat nodig is, anders krijg je problemen met de verantwoordelijkheid. Ha, ik denk niet dat iedereen het met me eens zal zijn.

Mijn laatste punt brengt met zich mee dat er nog meer vaardigheden vereist zijn. Er moet dan ook door de mondhygienist met de patient worden overlegd, dat vereist communicatieve vaardigheden waarvan ik overigens verwacht dat mondhygienisten die vaak juist wel hebben. Maar, er moet ook ruimte zijn voor kritische tot zeer kritische vragen van patienten. Niet iedereen zal dat even gemakkelijk vinden.
Het zal duidelijk zijn, ik vind dat ook kennis van patientenrechten zal moeten worden uitgebreid.

Ik vind het dus, als het goed gebeurd, een aanzienlijke uitbreiding van het takenpakket.
Ik denk dat er dan weer flink wat tandartsen zullen zijn die hier moeite mee hebben. Maar, als het goed gebeurd, zie ik toch vooral voordelen.

Doeg,
di, 11/25/2003 - 18:28 Permalink
Lieneke

Ja het vullen moet de mh dan uiteraard ook doen.
Een aantal dingen die je noemt kan de mh al. Zoals verdoving geven, het polijsten van een vulling, bekijken of de vulling te hoog is, communicatieve vaardigheden etc. Maar het probleem ligt hem inderdaad in de kennis. Een patient kan van alles vragen.
Het inschatten of er behandeld moet worden ja of nee, is een belangrijke opmerking. Naar mijn idee is deze kennis bij een mondhygienist zonder 'booropleiding' nog te laag...
di, 11/25/2003 - 21:29 Permalink