gisteren kroon geplaatst, maar....

Author:
minique
Posted:
wo, 12/10/2003 - 13:46
Gisteren is bij mij de definitieve kroon geplaatst (rechtsboven). Het voelt nog vreemd, ook qua vorm, maar dat lijkt me logisch. Wat me echter wel bezorgd maakt, is dat tijdens het eten de kroon af en toe 'tikt' tegen de elementen in de onderkaak. Een bekende (een mondhygiëniste), die ik vroeg of dat normaal is, heeft mij een testje laten doen: puntje van de tong omhoog en naar achteren laten wijzen en dan heel langzaam de kiezen op elkaar zetten. Als dan rechts eerder de onderkiezen raakt dan links (in mijn geval) dan zou de kroon te hoog zijn. Dit is inderdaad het geval.

Nou is mijn 1e vraag: morgenavond moet ik bij de preventie-assistente happen voor een splint, maar aangezien de kroon niet helemaal goed is/zit, lijkt me dat het niet verstandig is dit door te laten gaan en eerst mijn (een) tandarts ernaar te laten kijken omdat de splint anders niet goed zal passen. Klopt dit?

Mijn 2e vraag: wat gaat er gebeuren om de kroon wel goed te laten passen t.o.v. van de andere kiezen?

Hartelijk dank alvast!
groetjes,
minique
Ricky

Beste minique,
De "truc" met de tong is m.i. niet de juiste manier om uit te vinden of de kroon stoort. Als je twijfelt, is het natuurlijk altijd verstandig om je tandarts er naar te laten kijken. Die kan bijvoorbeeld m.b.v. een soort carbonpapiertje heel nauwkeurig kijken of bij het dichtbijten en over elkaar heen bewegen de kroon niet ergens stoort. Een storing kan vervolgens worden verwijderd door de kroon op die plaats iets te beslijpen.
Een splint kun je alvast laten maken, want als het goed is, gaat het om een dusdanig kleine verandering dat dit weinig/geen invloed heeft op de werking en pasvorm van de splint.
Groeten, Rick :smile:
wo, 12/10/2003 - 19:02 Permalink
minique

Hoi Ricky,

Eigenlijk twijfel ik er niet meer aan dat de kroon te hoog is. Het tikt mij teveel met eten en soms ook met praten. En als ik mijn kiezen op elkaar zet (dus, zonder de "truc", maar 'gewoon') en wat harder op elkaar druk, voel ik duidelijk meer druk bij de kroon dan bij de andere kiezen aan die kant en aan de andere kant. Bovendien krijg ik last van mijn linkerkaakgewricht (weet niet zeker of dat in verband staat met de kroon of met knarsen, maar het is een ander gevoel dan ik normaal ervaar na geknarst te hebben).

Inderdaad, als het om een marginaal verschil gaat, zou ik de afdrukken kunnen laten maken, maar als het verschil groter is (en ik kan dat niet beoordelen) zit ik straks met een splint die niet goed past.
Naar mijn idee moet er dus eerst een tandarts naar kijken en die kan dan bepalen wat wel/niet kan.

Ik hoop dat het gemakkelijk te verhelpen is.

groeten,
minique
wo, 12/10/2003 - 19:30 Permalink
minique

Even jullie op de hoogte houden: ik ben zojuist bij de t.a. geweest, die inderdaad constateerde dat de kroon te hoog zat en hij heeft er dus een stukje vanaf geslepen. Ik had me natuurlijk weer veel drukker gemaakt dan nodig was, want dit viel echt alles mee.

Ik kan vanavond dus de afdrukken voor een splint laten maken, zonder bang te hoeven zijn dat die niet goed zal passen.

groetjes,
minique
do, 12/11/2003 - 11:48 Permalink
dj

Hoi Minique,

Fijn dat het meegevallen is. Had het wel gezien gister maar ik wist het ook niet. Ik vind wel dat je er lekker actief bovenop zit, dat is hartstikke goed.

Doeg,
do, 12/11/2003 - 20:32 Permalink
minique

Bedankt DJ, voor je reactie. Ik moet er van mezelf wel bovenop blijven zitten, ben jarenlang ontzettend bang geweest voor de tandarts en moet dat laatste stuk onzekerheid nu ook overwinnen, vind ik zelf.

Ben nu net terug van de preventie-assistente. Er is een afdruk gemaakt (boven en onder) en ook een afdruk op zo'n wasplaatje. 5 januari moet ik terugkomen voor de splint, ben heel benieuwd!

groetjes,
minique
do, 12/11/2003 - 21:16 Permalink