pijnloze behandeling door modernere techniek?

Author:
martijntje77
Posted:
za, 02/21/2004 - 00:23
Naar de tandarts gaan is niet voor iedereen een pretje! Met name de enge behandelingen zoals boren/trekken/zagen en slopen! Maar zo her en der vind je op internet of op dit forum hoopvolle berichten zoals laserboren, wat vrijwel pijnloos is, of een of andere Xilocaine (?) spray, die een bepaalde pijnremming geven waardoor je de prik van de (echte) lokale verdoving niet of nauwelijks voelt...

ik ben al enkele jaren niet meer bij een tandarts geweest...in hoeverre is de moderne wetenschap in de dingen die ik hierboven heb opgenoemt terug te vinden in de praktijk? En waarom wordt er niet niet geinvesteerd in dit soort humane behandelingen? Ja, geld geld geld, maar ik denk best dat de patient in de stoel bereid is om meer te gaan betalen voor een behandeling wanneer deze met aanzienlijk minder pijn kan worden gedaan, een verslonst gebit is op den duur veel erger en pijnlijker. Het zou op z'n minst al de prevalentie in angsthazen drastisch doen dalen!
Wie kan hier nou eens een zinnig antwoord op geven?

thnx!
Cid

Boren is voor zover mij bekend de meest effectieve methode gebleven. Waarschijnlijk geven wat modernere boren, met goede koeling, minder pijnklachten dan vroeger. Daarnaast heb je air abrasion, dat werkt als een soort gritstralen met metaalpartikels, en dat schijnt min of meer pijnloos te zijn (en tandweefselsparend). Echter kan dat weer niet gebruikt worden om bestaande vullingen te verwijderen, hiervoor blijft boren noodzakelijk. Dat gaat ook op voor Carisolv, een soort cariës-oplossende pasta. Toepassing hiervan vergt wat meer tijd, mogelijkerwijs niet declarabel en dan dus minder aantrekkelijk voor een tandarts.
Overigens is de beste pijn- en probleembestrijding alertheid en een regelmatige controle door de tandarts. Als je ervan uitgaat dat het geen pijn zal doen, scheelt dat vaak ook al een hoop; achteraf valt het vrijwel altijd mee.
Dus hup, nu ff snel bellen hoor :smile:

[ Dit Bericht is bewerkt door: Cid op 2004-02-21 04:24 ]
za, 02/21/2004 - 04:16 Permalink