wkb: ervaringen met langere napijn, maar toch goed gekomen ?

Author:
Annea
Posted:
zo, 06/06/2004 - 15:49
Hallo !

Nu 3 weken na het afronden van een wortelkanaalbehandeling, heb ik nog steeds napijn. De soort pijn varieert: drukpijn, druk die voelt alsof er een soort strakke band om mijn kies zit, gewone pijn die per moment verschilt.

Alle behandelingen (van signaleren t/m afronding exclusief kroon), zijn op 3 afspraken van een uur binnen een week gebeurd. De kies heeft dus aardig wat te verduren gehad.

Ik probeer op advies van mijn tandarts geduld te hebben met de na-perikelen en het een kans op genezing te geven. Dit is soms best moeilijk.

Mijn vraag is;
zijn hier mensen die ook langere napijn hebben gehad, echter waarbij alles toch vanzelf is goedgekomen ?

Alvast bedankt voor jullie reactie !
Groetjes Anne :roll:
joek

Toevallig zit ik net een stukje te tikken, ik heb al vier weken napijn na de tweede keer schoonmaken van mijn kies.
Het is dus nog niet klaar.
Inderdaad, dat gevoel of er een band rond je kies zit, dat herken ik. Ik noem het zelf een soort kramp.
Hopen maar voor ons dat het over gaat!
Groetjes,
Joke
zo, 06/06/2004 - 16:41 Permalink
riny

Hallo Anne en Joke,

Het lijkt erop dat ik dezelfde klachten ervaar als jullie hebben na een wortelkanaalbehandeling. Na de start van de behandeling zijn de kanalen twee maal opnieuw schoongespoeld, daarna was ik een maand klachtenvrij. Vijf dagen geleden zijn de kanalen gevuld en de wkb afgerond en daarna heb ik weer klachten gekregen. Ik voel de pijn voornamelijk bij belasting van de kies. Het is wel al veel minder geworden vanaf gisteren. Na het lezen van verschillende berichten begrijp ik dat het nog wel kan genezen, afhankelijk van de oorzaak van de klachten. Het maakt wel onzeker over de afloop van zoiets. Ik heb al een aantal wkb gehad maar nooit met zo lang klachten daarna. Ben wel gemotiveerd vol te houden want ik wil de kies (redelijk voorin) niet kwijt. Ik wens jullie sterkte en succes met de behandeling. Ben benieuwd naar het verdere verloop ervan. Zal ook laten weten hoe mijn kies zich houdt.

Vriendelijke groet, Riny
zo, 06/06/2004 - 17:46 Permalink
Annea

Hallo Joke en Riny,

Bedankt voor jullie reactie !
Ik probeer inderdaad ook geduld en vertrouwen te hebben en wil graag de kies sparen, maar wat is dat soms moeilijk met de pijn en verdere onzekerheid (toevallig moet ik net volgende week in een nieuwe baan beginnen; hierdoor maak ik me nu extra druk :( ).
Veel succes ermee en tot horens !

Anne
zo, 06/06/2004 - 20:14 Permalink
Annea

:cry: door toegenomen druk van onder uit vullling en vurige pijn hierin, nu op advies tandarts morgen toch een intake bij de kaakchirurg ...

Het geduldige afwachten en vertrouwen opbrengen dat het vanzelf over zou kunnen gaan, lukte me niet meer.
Vinden jullie het ook zo moeilijk om dit te dragen naast je dagelijkse (niet-) functioneren ?
ma, 06/07/2004 - 10:28 Permalink
minique

Hoi Annea,

Ik ben heel benieuwd wat de kaakchirurg morgen zal zeggen!

Op je andere vraag of het moeilijk is om dit te dragen naast je dagelijkse functioneren, kan ik volmondig 'ja' zeggen. De pijn is zo constant en nadrukkelijk aanwezig, dat dat ook bijna niet anders kan. Pijn in een arm of been kan je meestal negeren of ontzien door minder te belasten, maar kiespijn is er en er is niets dat je kunt doen om de pijn minder te laten worden (behalve pijnstillers dan). En verder is er natuurlijk de onzekerheid 'wat is er aan de hand' en 'zal het wel of niet overgaan' dat zorgt ook voor veel spanning en dus niet-functioneren. M.a.w.: helemaal niet vreemd hoor!

Sterkte en laat je na de intake bij de kaakchirurg van je horen?

:smt006 Monique
ma, 06/07/2004 - 10:43 Permalink
riny

Hoi Anne,

Ik kan goed begrijpen dat je na zo lang pijn te hebben gehad uitgeput raakt. Langdurige pijn tast inderdaad je normaal functioneren aan. Ik hoop dat de kaakchirurg je er nu snel vanaf kan helpen. Sterkte!

Groetjes Riny
ma, 06/07/2004 - 12:48 Permalink
Bliepmiep

Ik heb ook 1 WKB gehad aan de grote kies rechts boven.
Eerste drie weken pijnloos, daarna echter ook drukpijn. Dit duurde een week en toen begon de ergste gevoeligheid af te nemen.
Het voelt nu alleen nog een beetje raar als ik met de electrische borstel er langs ga op een bepaalde manier, maar dat zal vast normaal zijn.

kortom; ja, napijn gehad en ja, verlost van napijn zonder tussenkomst van een tandarts.
ma, 06/07/2004 - 13:29 Permalink
Annea

Dank voor jullie reacties. Dit soort pijn is inderdaad zo indringend en aanwezig. De pijn komt natuurlijk nooit uit, maar het lijkt vaak op wel heeeeeel erg onhandige momenten te komen :-?

Zocht wat hoop voor genezing op eigen kracht, maar verergering van de pijn is bij mij de doorslag geweest om nu toch via tandarts naar de kaakchirurg te gaan. Zal afloop laten weten.
Bliepmiep, fijn dat bij jou toch zo genezen, het doorzetten waard geweest !

Groetjes,
Anne :roll:
ma, 06/07/2004 - 14:02 Permalink
Annea

Nou, even de afloop melden voor dit topic !

De kaakchirurg heeft aan de hand van bekijken en een foto geconstateerd (tenminste: het grote vermoeden) dat ik een kaakbijholte ontsteking heb. Aangezien ik hier wat meer over wil weten en er een nieuw onderwerp van wil maken, ga ik verder onder kaakbijholte ontsteking na wortelkanaalbehandeling.

Groetjes,
Anne :D
di, 06/08/2004 - 16:25 Permalink