kroon voortand en etsbrug hoektand samen brug??

Author:
Mireille
Posted:
di, 06/22/2004 - 23:05
Beste digitale tandarts en anderen die dit bekend voorkomt of tips hebben,

Mijn kroon op voortand dient na 10 jaar nu echt vervangen te worden. Ik heb daarnaast een etsbrug op de plek waar hoektand hoort te zitten (hoektand zit wel in de kaak maar wil er maar niet uitkomen, beugel duurt me te lang en ben bang voor reacties).
Nu kwam mijn tandarts met het volgende idee. Namelijk om een brug te plaatsen, waarbij ze de kroon (voortand) combineert met de hoektand. Ze moest nog even nadenken hoe en wat. Wat voor opties zijn er eigenlijk wat dit betreft? Ikzelf heb weleens voorbeelden gezien waarbij de middelste tand (gezond, niks mis mee) tot stomp wordt geslepen en dient als steun. Dat zou mijn inziens zonde van die tand. Gaarne reacties.

Alvast bedankt.
de digitale tandarts

Als ik het goed begrijp is er een ets-brug aanwezig ter plaatse van een niet doorgebroken hoektand in de bovenkaak:

http://www.tandarts.nl/imagesforum/etsbrug.jpg

De vleugels van deze etsbrug zitten dan waarschijnlijk vast aan de eerste kleine kies en de kleine (laterale) snijtand. U heeft ook een kroon aan een (centrale) snijtand, welke vervangen moet worden.

Nu wil de tandarts de ontbrekende hoektand opnemen in een brugconstructie en u bent bang dat er dan aan (relatief) gave gebitselementen geslepen moet worden.

Indien u dat niet wilt zijn de opties voor een vaste constructie beperkt tot bijv. het vervangen van de kroon en de ets-brug laten zitten of het al dan niet verwijderen van de hoektand in de kaak en het plaatsen van een implantaat.

Succes.

Met vriendelijke groet.
vr, 07/02/2004 - 10:35 Permalink
Mireille

Alvast bedankt voor het antwoord. Nu heb ik nog een aanvulling op mn vraag.

De etsbrug is niet als op het plaatje bevestigd. Ze heeft echt een kunststoftand ertussen gemaakt en met tandkleurig spul deze bevestigd aan weerszijden (lijkt net een soort lijm maar van soort kunststof).

De bedoeling is dat ze een brug gaat maken voor de 2 missende elementen, maar betekent dat dat ze de (gezonde )tand die ertussen ligt tot een stomp moet maken en zo de brug moet bevestigen? Of zijn er nog andere mogelijkheden (want ze zei dat erover moest nadenken hoe ze de brug zou moeten bevestigen)?

Verder heb ik een nog een vraag is het mogelijk de hoektand in de kaak eruit de halen en op de juiste plaats te plaatsen in het gebit? Ik heb daar wel eens iets over gelezen. Of moet ik als ik de tand in mn kaak netjes naast de rest wil een beugel?
za, 07/03/2004 - 12:10 Permalink
de digitale tandarts

Ja dat kan ook; het plaatje bevat de ets-brug gemaakt in het tandtechnisch laboratorium, maar de tandarts kan ook met behulp van witte vulling (composiet), een ets-brug direct in de mond vervaardigen.

Zeker op volwassen leeftijd heeft de transplantatie van de hoektand naar de juiste plaats geen hoog slagingspercentage. Over het algemeen zal er geen bindweefsel verbinding tussen de wortel en het kaakbot ontstaan (ankylose) waardoor op termijn de wortel wordt vervangen door kaakbot en dus het element verloren zal gaan.

Een veel hogere prognose heeft een kroon op een implantaat, hiervoor moet echter wel beoordeeld worden of de hoektand in de weg ligt en eventueel dan eerst verwijderd zal moeten worden.

Ik begrijp alleen dat er nu twee elementen ontbreken, ik dacht dat het alleen om de hoektand ging?

Met vriendelijke groet.
za, 07/03/2004 - 12:20 Permalink
Mireille

De hoektand ontbreekt (zit in de kaak, weliswaar rechtboven de plek waar hij hoort te zitten).

De voortand is afgebroken toen ik 9 was tijdens een val. Die is tot stomp geslepen en vervolgens is er een kroon op geplaatst op mn 18e, die binnenkort vervangen moet worden vanwege een scheurtje aan de achterkant.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Wat zou uw advies (digitale tandarts) zijn in deze situatie ?
di, 07/06/2004 - 11:56 Permalink
de digitale tandarts

Ligt aan de situatie: hoe zijn de omstandigheden voor een implantaat, indien deze ongunstig zijn kan je bijv. kiezen voor een brug.

Is er genoeg bot, zowel horizontaal als verticaal? Bent u gezond ? Is het tandvlees gezond? Ligt de hoektand in de weg en zo ja hoe moeilijk is het verwijderen? etc.

Vraag anders een consult aan bij een tandarts of kaakchirurg om de mogelijkheden te bespreken.
di, 07/06/2004 - 23:23 Permalink