Extra kies in onderkaak, maar geen plaats

Author:
trompy
Posted:
di, 06/29/2004 - 11:25
Hallo!!!

Ik heb al mijn tanden en kiezen al (ik ben 19 jaar), maar nu komt er sinds 2,5 jaar in mijn onderkaak, aan de binnenkant een extra kies door. Deze kan echter niet helemaal doorkomen, omdat de "gewone" kies er natuurlijk voor/boven zit en er dus geen plaats is.
Ik heb er geen last van en het daarom ook altijd voor de tandarts verborgen gehouden (tong erover leggen). Helaas is hij er laatst toch achter gekomen (nu steekt er namelijk al een stukje halve kies uit, de andere helft zit nog onder de gewone kies). Hij zei toen dat er snel een van de twee uit moest, omdat er anders de kans bestond dat de nieuwe kies een gaatje in de gewone kies zou "schuren". En dan zou ik beide tanden verliezen.
Nu heb ik ontzettend veel angst voor de tandarts, maar aangezien ik geen gat ontbrekende tand wil hebben, heb ik toch maar een afspraak gemaakt om de nieuwe tand weg te laten snijden. Toen ik echter doodsbang in de stoel lag, meende de tandarts dat hij er nog niets aan kan doen, omdat de tand nog niet ver genoeg is doorgekomen... Daar spreekt hij zich dus tegen, want eerst moest er zo snel mogelijk een van de twee uit.
Op dat moment was ik blij dat ik mocht gaan, maar nu ben ik toch wel bang voor een gaatje in de gewone kies waardoor deze uiteindelijk ook verwijderd moet worden. En als ze de gewone kies trekken, ben ik bang dat de nieuwe kies (die nu dus scheef groeit) niet meer op de goede plaats komt en ik dus alsnog een tand mis in mijn gebit. En dat ziet zo lelijk uit!!!

Wie heeft hier ervaring mee, of kan advies geven welke van de twee ik moet laten verwijderen? Ik ben radeloos en besef dat er iets gedaan moet woren, anders verlies ik beide tanden, maar ik ben tegelijkertijd zo ontzettend bang!!!!

Hellup!!

Trompy