Scheve en gevulde tanden in onderkaak > recht zonder beug

Author:
tand23
Posted:
vr, 07/16/2004 - 04:08
Hoi,

In mijn onderkaak heb ik een aantal scheefstaande tanden en ik kan geen beugel nemen (wat me al verteld is door m'n tandarts én de orthodontist) om dit recht te laten zetten vanwege de vele grote vullingen (verspreid door m'n hele kaak > voor, achter, links, rechts, onder, boven, alles bestaat uit amalgaam en composiet :().

Is er in zo'n geval nog een andere methode om deze tanden recht te krijgen of kan ik ze beter laten trekken en voor een brug kiezen?
de digitale tandarts

In sommige gevallen met veel ruimtetekort worden wel eens gebitselelementen voor orthodontie verwijderd.

Dit is dus in combinatie met een othodontische behandeling waar een zorgvuldige planning aan vooraf is gegaan. Meestal wordt dan een kleine kies links en rechts verwijderd of anders een kleine snijtand van de onderkaak.

Maar het trekken van gebitselementen voor een brug zodat je de tandboog rechter lijkt, is vaak discutabel. Het is niet inmogelijk maar persoonlijk zou ik daar mee oppassen; je zult de mogelijkheden en ook zeker de nadelen op langere termijn uitgebreid met de behandelend tandarts moeten bespreken.

Je vertelt dat je veel vullingen hebt waardoor de tandarts en de orthodontist een beugel niet goed mogelijk en/of onverantwoordelijk vinden. Dat betekent vaak dat er kronen noodzakelijk zijn en met kronen is een gebit ook cosmetisch te verbeteren en zijn in beperkte mate standcorrecties ook mogelijk.

Misschien sla je dan twee vliegen in een klap: een gezonder en sterker gebit door de kronen en tevens een fraaier gebit.

Succes.
vr, 07/16/2004 - 09:42 Permalink