Sealen over vulling?

Author:
Kusia
Posted:
di, 07/20/2004 - 16:42
Ik kreeg vanmiddag de rekening thuis van een behandeling van vorige week. Daar werd een pocketstatus gemaakt en een gaatje gevuld.
Op de rekening staat:
T 12 Paro onderz. met parodontiumstatus
V 50 Cofferdam
A 10 Geleidings / infiltratie anesth.
V 30 sealing 1 element
V 14 meervlaks composiet
V 21 etstechn. etsbare onderlaag

Ik vind een paar dingen opmerkelijk:
waarom er geseald is. Ik heb de praktijk hierover opgebeld welke kies is geseald en dat mij niets verteld was.
Nou werd mij verteld dat de composietvulling die die dag erin gelegd was, geseald was. Zij vertelden mij dat het oppervlak dan gladder was.
Maar nou vraag ik mij af, was eht wel nodig om te sealen, omdat een sealant gaatjes voorkomt, terwijl een composietvulling er voor is om het gaatje te 'dichten'.

Ook vind ik het raar dat ik gerekend wordt voor een meervlaks composiet, terwijl er maar maximaal 2 vlakken werden gedaan. Bij de vorige behandeling van een 2 vlaksvulling, werd er maar:
V 12 2 vlaks composiet
gerekend.

Iemand die mij misschien die beter wil uitleggen, of vertellen dat de praktijk niet goed oplet :wink: Zij hebben mij namelijk al eens een anesthesie onterecht berekend. Er moest een vulling vervangen worden in een kies waar een wortelkanaalbehandeling had plaats gevonden.
vV

wat betreft 2- of 3 vlaks moet de vulling natuurlijk bekeken worden. Wellicht is er ergens een hoek bij betrokken, of een uitbreiding gedaan vanwege bij schoonmaken aangetroffen aantasting.

Wat betreft sealen over een composietvulling: dit kan wel eens een idee zijn bij een oudere vulling, om kleinere randdefecten af te sluiten, mits er geen echte lekkage is. De argumentatie die volgens u hier gebruikt is behoort gewoon tot de normale afwerking van de vulling, die in het tarief voor de vulling zit. Een sealing in dezelfde kies waar ook een vulling in gelegd is kan wel indien een groef/groeven in de kies niet bij de vulling getrokken zijn, en middels de sealing dus extra bescherming krijgt. Zo kan voorkomen worden dat op zich gezond tandweefsel wordt weggeboord.

Hopelijk is mijn lange verhaal een beetje duidelijk.
wo, 07/21/2004 - 08:25 Permalink