Hallo !
Nu ik de laatste tijd wegens tandproblemen veel op internet zit te zoeken, word ik ook geraakt door de amalgaan-discussie (mijn mond zit dan ook vol met amalgaan).
Enerzijds word ik toch wel geraakt door de tegenstanders van amalgaan en vraag ik me af: zou ik er ook last van hebben ? Natuurlijk heb ik zoals iedereen wel dingen uit de lange lijst van klachten, maar er komt toch een lichte paniek op als het zou kunnen dat dat ongemerkt door die vullingen komt. Er worden ook zware woorden als 'pure vergiftiging' etc gebruikt. Je zou bijna direct alle vullingen gaan laten vervangen ..
Maar nadat ik het topic heb gelezen op deze site http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=51&forum=8 heb ik toch weer meer zoiets van: niet druk maken joh, dit is het standpunt van een zeer deskundige wereld. Vertrouw hier maar op.
Iedereen lijkt echter zo stellig ...
Enfin,
1) nu zag ik dat het standpunt over amalgaan van NMT, ACTA etc was opgesteld in oktober 1997; is dit nu 7 jaar later nog steeds het standpunt of is er wat veranderd van deze kant ?
2) ik las ook ergens in dit forum dat in sommige landen het gebruik van amalgaan door tandartsen is verboden; is dit waar ?
3) zijn er al duidelijke onderzoeken waarin is vast te stellen of een individu wellicht overgevoelig is voor amalgaan ?
Ben benieuwd, hoor het graag !
Anne
Nu ik de laatste tijd wegens tandproblemen veel op internet zit te zoeken, word ik ook geraakt door de amalgaan-discussie (mijn mond zit dan ook vol met amalgaan).
Enerzijds word ik toch wel geraakt door de tegenstanders van amalgaan en vraag ik me af: zou ik er ook last van hebben ? Natuurlijk heb ik zoals iedereen wel dingen uit de lange lijst van klachten, maar er komt toch een lichte paniek op als het zou kunnen dat dat ongemerkt door die vullingen komt. Er worden ook zware woorden als 'pure vergiftiging' etc gebruikt. Je zou bijna direct alle vullingen gaan laten vervangen ..
Maar nadat ik het topic heb gelezen op deze site http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=51&forum=8 heb ik toch weer meer zoiets van: niet druk maken joh, dit is het standpunt van een zeer deskundige wereld. Vertrouw hier maar op.
Iedereen lijkt echter zo stellig ...
Enfin,
1) nu zag ik dat het standpunt over amalgaan van NMT, ACTA etc was opgesteld in oktober 1997; is dit nu 7 jaar later nog steeds het standpunt of is er wat veranderd van deze kant ?
2) ik las ook ergens in dit forum dat in sommige landen het gebruik van amalgaan door tandartsen is verboden; is dit waar ?
3) zijn er al duidelijke onderzoeken waarin is vast te stellen of een individu wellicht overgevoelig is voor amalgaan ?
Ben benieuwd, hoor het graag !
Anne
In Zweden is afgelopen jaren een multicenter onderzoek afgerond naar het voorkomen van amalgaamvullingen, kwik in het bloed en gezondheidsklachten bij deze groep personen.
Uit dit onderzoek bleek er geen goed verband te zijn tussen de beschreven amalgaamklachten en de kwikspiegel in het bloed. M.a.w. mensen met een relatief hoge kwikspiegel konden klachtenvrij zijn terwijl mensen met nauwelijks een kwikspiegel veel klachten konden hebben.
Dit onderzoek was gefinancierd door de Zweedse overheid en had juist tot doel om klachten aan te tonen. Interessant was ook dat mensen met amalgaamklachten vaak ook hoog scoorden voor mogelijke psychische klachten. Dit toont aan dat het waarschijnlijk niet juist is om allerlei 'vage' klachten zoals o.a. moeheid en lusteloosheid toe te schrijven aan amalgaam. Waarschijnlijk spelen veel meer zaken een rol, waaronder ook 'hoe lekker zit je in je vel'.
Overigens wordt amalgaam al meer dan 100 jaar op zeer grote schaal gebruikt en het zal me verbazen als er de komende jaren gegevens boven tafel komen waardor we de mogelijke gevaren ineens heel anders zullen gaan beoordelen.
Met vriendelijke groet.