Mijn vriend heeft z'on 5 weken geleden zijn verstandskies laten trekken/ wegsnijden. De kies was - in de kies die ervoor staat - gegroeid. De tandarts heeft die verstandskies eruit gehaald en die andere kies die er voor staat een wkb gegeven. Geen probleem zou je zeggen. nou jawel hoor. De eerste dagen heeft hij liggen kermen van de pijn in zijn kaak. (hoort erbij dacht ik) en na een week moest hij terug voor de hechtingen eruit te laten halen en hij had nog steeds die pijnen. Na een paar dagen verlost te zijn van die heerlijke irritante hechtingen voelde hij een 'scherp puntje' opkomen aan de binnen kant van zijn mond (aan de kant waar die kies gezeten heeft maar dan daar waar je tong ligt) heeft ie een weekje afgewacht en het kwam door net zoals een tand doorkomt. weer terug naar de tandarts en hij heeft het weggeslepen en gebroken. Nu blijkt dat de tandarts met het trekken van die kies zijn kaakbot heeft gebroken en dat was gaan groeien aan de binnenkant. nu is het op dit moment zo dat:
-Dat puntje komt weer terug (daar waar het weggehaald is niet maar er omheen)
-zijn tong wil niet mee (hij praat alsof hij een dikke tong heeft)
-Het gat van die kies trekken is nog steeds niet dicht (is niet het grootste probleem want dat duurt gewoon lang en hij rookt ook)
-En sinds dat dat stukje weggehaald is heeft ie keelpijn.
-Tevens heeft ie ook paradontitis en heeft daar ook al een behandeling voor gehad.
Maak ik me nu voor niks zorgen?? Vraag me af hoe lang dit nog gaat duren. Ik heb het idee dat de tandarts die kies niet zelf had moeten trekken maar de kaakchirurg.
Heeft er iemand ook zo'n ervaring of kan iemand me zeggen wat er nu aan te doen is. Begin me na 5 (bijna 6) weken toch wel zorgen te maken. Het wordt ook niet minder.
Hopende op een spoedige reactie.
-Dat puntje komt weer terug (daar waar het weggehaald is niet maar er omheen)
-zijn tong wil niet mee (hij praat alsof hij een dikke tong heeft)
-Het gat van die kies trekken is nog steeds niet dicht (is niet het grootste probleem want dat duurt gewoon lang en hij rookt ook)
-En sinds dat dat stukje weggehaald is heeft ie keelpijn.
-Tevens heeft ie ook paradontitis en heeft daar ook al een behandeling voor gehad.
Maak ik me nu voor niks zorgen?? Vraag me af hoe lang dit nog gaat duren. Ik heb het idee dat de tandarts die kies niet zelf had moeten trekken maar de kaakchirurg.
Heeft er iemand ook zo'n ervaring of kan iemand me zeggen wat er nu aan te doen is. Begin me na 5 (bijna 6) weken toch wel zorgen te maken. Het wordt ook niet minder.
Hopende op een spoedige reactie.
Als het lichaam bezig is om een stuk dood bot naar buiten te werken dan gaat dat vaak met weken gerommel gepaard.
Het is belangrijk dat de wond goed schoongehouden wordt. Dit kan onder meer door het spoelen met een chloorhexidine oplossing (corsodyl, perio-aid) en/of het uitspuiten van het gat met een monoject, zie ook:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?p=345#345
Gezond leven, roken minderen en de wond goed schoonhouden zouden moeten gaan helpen. Laat ook de parodontitis regelmatig controleren en het gebit met een gebitsreiniging schoonhouden.
De wond wordt 4 tot 5 maal per dag schoongemaakt met een monoject met zoutwater oplossing. En de tandarts heeft gekeken naar het bot dat daar groeit en er is geen sprake van een los stukje bot of zo maar het gaat gewoon groeien nadat het gebroken is. Op het moment dat de kies getrokken werd was hij ook niet ontstoken. Hij is er uit gehaals omdat mijn vriend veel last had van zenuwpijnen die (volgens de tandarts) van die verstandskies afkwamen. Verstandskies die getrokken is is rechts onder en hij had last van rechts boven. (maar de tandarts zou dat moeten weten natuurlijk).
Ik vind het gewoon vreemd dat die tandarts daar aan is begonnen en dat ie hem niet doorgestuurd heeft naar een kaakchirurg.
groetjes
Re: verstandskies getrokken en meer
Ik heb afgelopen woensdag mijn verstandskies laten trekken linksonder.
Ik heb geen pijn op de plek waar de kies is getrokken maar heb wel veel last van mijn kaak en kiezen (zijn erg gevoelig) links boven en een beetje linksonder.
Dit trekt ook door naar mijn oor en hoofd.
Vind het erg raar dat het juis links boven zeer doet terwijl de kies linksonder getrokken is.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen hoe lang dit nog duurt?
Slik nog steeds 3x per dag ibuprofen sachet 600 mg voor de pijn en dan is het nu wel uit te houden maar wil er vanaf ben het zat.
Gr Chantal
Re: verstandskies getrokken en meer
Ik zou zeggen: werk aan je weerstand en zorg voor een goede verzorging.
Alleen chemicalien red je het niet mee.
Warm houden, gezond eten, voldoende beweging.
Maar dat is allemaal niet echt mijn expertise. Meestal veroorzaak ik dit soort dingen. Kan bij ongezonde mensen wel een week of drie duren. Gezonde een paar dagen.
Wat is er aan de hand? Kan ontwrichte kaak zijn, kan een gaatje bij de bovenkant zijn, kan een kaakonsteking vanuit het tandvlees zijn.