Hoi,
Heb een aantal maanden geleden hier ook al een vraag gesteld omdat ik van de fiets was gevallen met mijn gezicht op de stoeprand..
Ben vandaag voor alle zekerheid toch maar foto's laten maken omdat ik heel sterk het idee had dat er toch iets niet goed zit met mijn voortanden, kan ze na 4 maanden nog steeds niet gebruiken.
En waarschijnlijk was mijn gevoel helaas gegrond. Op de foto's waren in beide wortels lijntjes te zien, wat zou kunnen duiden op een breuk in mijn wortel(s). Ik moet dinsdag terugkomen, dan gaat een paradontoloog het beter bestuderen. Ik bereid me maar op het ergste voor.
Daarom wil ik eigenlijk graag weten: mocht het zo zijn dat ik een breuk in mijn wortels heb, wat zijn de gevolgen daarvan? Moet deze tanden verwijdert worden? En wat is de vervanging? Implantaten? Brug? Frame? En zouden deze kosten vergoed worden (ziekenfonds, aanvullend)?
Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op mijn vragen.
Alvast bedankt!
Gaby
Heb een aantal maanden geleden hier ook al een vraag gesteld omdat ik van de fiets was gevallen met mijn gezicht op de stoeprand..
Ben vandaag voor alle zekerheid toch maar foto's laten maken omdat ik heel sterk het idee had dat er toch iets niet goed zit met mijn voortanden, kan ze na 4 maanden nog steeds niet gebruiken.
En waarschijnlijk was mijn gevoel helaas gegrond. Op de foto's waren in beide wortels lijntjes te zien, wat zou kunnen duiden op een breuk in mijn wortel(s). Ik moet dinsdag terugkomen, dan gaat een paradontoloog het beter bestuderen. Ik bereid me maar op het ergste voor.
Daarom wil ik eigenlijk graag weten: mocht het zo zijn dat ik een breuk in mijn wortels heb, wat zijn de gevolgen daarvan? Moet deze tanden verwijdert worden? En wat is de vervanging? Implantaten? Brug? Frame? En zouden deze kosten vergoed worden (ziekenfonds, aanvullend)?
Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op mijn vragen.
Alvast bedankt!
Gaby
Het ligt ook aan het niveau van de breuk; over het algemeen geldt hoe dichter de breuk bij de wortelpunt gelokaliseerd is, des te gunstiger de prognose.
In het geval de breuk dichtbij de kroon ligt dan is het bovenste deel erg kort en dan kan dat makkelijk geinfecteerd of overbelast raken. In het plaatje hierboven is de situatie dus wat minder gunstig.
Maak je nog niet teveel zorgen, mogelijk verdwijnen de klachten vanzelf of is een kanaalbehandeling afdoende.
Sterkte!
Ik ben vandaag bij de paradontoloog geweest (mijn eigen tandarts was met vakantie) en hij heeft aangegeven dat 1 voortand aan het afsterven is, en daar wordt over 2 weken een kanaalbehandeling bij gedaan. In de andere voortand schijnen 2 breuken in de wortel te zitten. Hij wil over twee weken in deze tand proefboren, om te kijken wat de schade is en op basis hiervan of een kanaalbehandeling doen, of deze tand verwijderen. Het rare is dat bij de "koude" test, ik dit wel heel goed voel. Net zo goed als bij mijn andere tanden.
Voordat deze tand verwijdert wordt wil ik toch heel goed navraag doen of dit echt noodzakelijk is en wat mijn vervolgopties zijn, plaatje, brug of implantaat. Omdat ik nog helemaal niets aan mijn gebit heb, zelfs geen gaatje, zou mijn voorkeur uitgaan naar een implantaat.
Maar kan de paradontoloog/tandarts dit zelf? Moet ik een verwijzing hebben?
En is het verstandig om een second opinion te doen?
Ook heb ik gezien dat de kosten per "tandarts" uiteenlopen van 1400 tot 2000 euro. Iemand enig idee wat een beetje "normale" prijs is?
Iedere tandarts is in principe bevoegd een implantaat te plaatsen. In de praktijk zal niet iedere tandarts dat doen. Tandartsen die een bepaalde hoeveelheid training hebben gehad en ook lid zijn van die vereniging mogen zich implantoloog noemen. Of je een verzwijzing nodig hebt voor een implantaat hangt ervan af of je eigen tandarts kan doen wat jij wilt.
De prijs is niet helemaal in te schatten van tevoren, het kan mee of tegenvallen, maar 1400 euro is een typische prijs voor als er nog voldoende bot aanwezig is, vanaf 2000 euro is typisch als er nog bot(vervanger) geplaatst moet worden.
Doeg,
Ik zou geloof ik nog een second opinion vragen! Een tand eruit laten halen is nogal drastisch. Of overleg het met je eigen tandarts als die terug is van vakantie. Misschien kun je ook het beste met hem overleggen over de verschillende mogelijkheden voor na het trekken. Een implantaat is natuurlijk de mooiste oplossing, maar het heeft ook wel z'n nadelen (kost veel tijd, vergt het nodige 'onderhoud' qua schoonhouden en gezondhouden van het tandvlees). Het is idd ook erg duur (de bedragen die DJ noemt zijn misschien nog wel iets aan de lage kant - ik heb zelf een begroting liggen van bijna € 2300,= incl. botopbouw, voor een kies, maar het is een redelijke richtlijn).
In je besluit moet je ook meenemen hoe groot de kans is dat de andere tand problemen gaat geven. Aangezien daar een wkb op gedaan gaat worden, zal er mettertijd (als de wkb is geslaagd) waarschijnlijk ook een kroon op moeten. Het is vaak moeilijk om dan opnieuw dezelfde kleur te krijgen als bij de neptand van het implantaat ernaast. Dus misschien is het beter om dan toch nu al voor een brug te gaan, hoewel dat natuurlijk weer zonde is van de tand aan de andere kant van de tand die evt. getrokken gaat worden.
Zo hebben implantaat en brug ieder zijn voor- en nadelen, als je de zoekfuncties van dit forum gebruikt, kun je er nog wel meer over lezen!
Dus: ik zou het zeker nog eens rustig overdenken en advies vragen aan een andere (of je eigen) tandarts voordat je laat trekken!
Succes en sterkte!
:smt006 Monique