Wkb en noodvulling

Author:
Gerry83
Posted:
za, 08/21/2004 - 22:28
Hallow Allemaal,

Ik zit met een 'probleempje'....
Ik heb vorige week mijn noodvulling eruit gekauwd na een wkb, er is een nieuwe in gezet, omdat de behandeling nog niet klaar is en de tandarts het druk heeft.
Nu heeft mijn tandarts het watje wat er in zat niet ververst, terwijl ik al een aantal uur rondliep met een holle kies, omdat ik niet eerder kon komen.

Mijn kies begon gister weer ontzettend pijn te doen, dus heb ik zelf (msschien niet zo handig :roll: ) de noodvulling eruit gehaald, zodat de hele erge druk eraf was en de tandarts gebeld (die er niet is het weekend, dus de vervanger).
Deze zei dat ik het zo kon laten, zodat de 'pus' eruit kan en het goed schoon moet houden, bij erge pijn kon ik weer bellen.

Nu vertrouw ik het dus niet helemaal... omdat zoals bijna iedereen wel weet dat de mond een bron van bacteriën is...
Mijn eigen tandarts heeft me al een paar keer laten schrikken en eigenlijk heb ik dus wat angst voor hem gekregen.

Wat moet ik doen?

Groetjes Gerry
Roxanne

Gewoon de tandarts vertrouwen, en na het eten/drinken goed spoelen ( met zout water of listerine of iets dergelijks... )

Doet het nou opeens erg veel pijn, dan zou ik wel eventjes de tandarts bellen, die kan er dan eventjes naar kijken.

Groetjes Roxanne
:smt006
za, 08/21/2004 - 23:08 Permalink
Gerry83

Hartstikke bedankt voor je antwoord Roxanne! :smt003

Ik :smt001 en spoel mijn mond elke keer na wat gegeten te hebben met mondwater, en vul het gat op met een watje, zodat er geen etensresten diep in het gat komen.

Kan ik desnoods als het goed gaat, nog een week wachten? Ik heb namelijk 6 september weer een vervolg afspraak voor de wkb.
Of morgen toch maar wel mijn eigen tandarts bellen?

Groetjes
Gerry :smt006
zo, 08/22/2004 - 12:59 Permalink
de digitale tandarts

Ons advies staat op deze site bij de informatie over wortelkanaalbehandeling/ veel gestelde vragen:

Mocht de vulling volledig verloren zijn, dan is het verstandig om contact met uw tandarts op te nemen. De toegang tot de wortelkanalen is dan open en de bacteriën uit de mondholte hebben vrij baan. De tandarts zal over het algemeen de kanalen ontsmetten en een nieuwe tijdelijke vulling aanbrengen.

Ikzelf als tandarts zie (mogelijk een acuut abces uitgezonderd) weinig voordelen in het openlaten van de toegang tot de kanalen. Een watje moet ik daarbij zeggen is uiteraard geen afsluiting, bacterien uit het speeksel vliegen daar doorheen.

Het gaat erom om de kanalen te ontsmetten en deze grondig af te sluiten, indien je tussen de behandelingen de kanalen steeds openlaat zul je daarin weinig progressie boeken. Wanneer de ontsteking heftig is en de druk oploopt (pijnlijk), resulteert dit soms in meerdere malen opnieuw verwijderen van de afsluiting en spoelen/desinfecteren. Door het openlaten van de kies zal de patient misschien minder snel pijn ervaren omdat de druk niet kan oplopen, maar het moment dat de wortelkanalen schoon genoeg zijn om deze definitief op te vullen is naar mijn mening dan lastig te bepalen.

Met vriendelijke groet.
zo, 08/22/2004 - 14:11 Permalink
Gerry83

Hallo digitale tandarts,

Wat je zegt zit ook wel weer wat in.

Ik weet ook dat dit geen afsluiting is voor bacteriën ( ben verpleegkundige :wink: ) maar probeer zo het grootste deel van eventuele etensresten buiten te houden.
Mijn tandarts, die geen weekenddienst heeft, heeft net wat ik in het eerste bericht zeg, al een aantal keer laten schrikken en het vertrouwen beschaamd.
Nu ben ik dit keer weer erg geschrokken dat hij mijn wk niet heeft ontsmet voor er een nieuwe noodvulling overheen geplaatst werd.
Dit was weer een erg pijnlijke ervaring.

Jullie zetten mij hier alsnog in dubio :-?
Ik had gehoopt hier het antwoord te krijgen van wat ik het beste kan doen. :)

Ik wacht nog even af... om half acht heeft de vervangende tandarts spreekuur.

Groetjes
Gerry
zo, 08/22/2004 - 17:03 Permalink
Gerry83

Hallo Roxanne,

Ik heb tot nu toe geen pijn en heb besloten nog even goed te blijven poetsen en de boel te spoelen en dan bel ik morgenochtend mijn eigen tandarts.
Ook al kijk ik er niet echt naar uit :( .
Hij heeft de eerder gemaakte foto's en gegevens binnen handbereik, en weet dus wat er aan gedaan is en wat er mankeert.

Verder zie ik wel hoe het afloopt...
Hopen dat de verstandshouding tussen hem en mij eens wat beter wordt... al kan het ook nog wel zo zijn dat het juist minder wordt, omdat ik zelf aan het dokteren ben gegaan, 8) , maar dat is weer een andere zaak.
Eerst moet dit maar eens goed komen, want ik ben bijna zover om deze kies te laten trekken.

Volgende keer vervolg over hoe het is afgelopen.

Groetjes :smt006
Gerry
zo, 08/22/2004 - 19:20 Permalink
Gerry83

Hallo,

Nou ik ben vanmiddag met lood in de schoenen naar de tandarts geweest.
Eigenlijk was het nergens voor nodig, want ik stond in een ogenblik weer buiten.

De tandarts heeft (volgens mij) een afgesloten wortelkanaal open gemaakt, zodat de ontsteking die richting bot ging naar buiten kan komen, en de kies blijft nu, tot de vervolg wkb over twee weken, open.

Dus dat wordt goed schoonhouden en nog meer poetsen en spoelen.

Groetjes :smt006 van een pijn vrije Gerry
ma, 08/23/2004 - 19:06 Permalink