kroon geplaatst, nu erg pijnlijk

Author:
patriciapaj
Posted:
ma, 08/23/2004 - 12:37
anderhalve week terug hebben ze bij mij een kroon geplaatst. Nu sluit ten eerste het tandvlees nog niet lekker aan (was ontstoken). Ik twijfel of de pijn daardoor komt. Heb gehoord dat het ook lucht onder de kroon kan zijn. Maar hoe ziet een tandarts dat?
robbiesan

heb je er vooral last van tijdens het eten ? Dan zou het kunnen zijn dat je kroon nog iets "bijgeslepen" moet worden door de tandarts. Als het een permanente pijn is, zou ik toch ook even naar de tandarts gaan voor een controle. Ik heb zelf al redelijk wat kronen, nooit geen problemen van napijn gehad, maar bij de laatste kroon - 3 jaar geleden geplaatst - voelde ik na 2 weken een zeurderige pijn bij het eten, en voelde het alsof de zenuw op de een of andere manier steeds overbelast werd. Ik ben toen ongeveer 6 keer naar de tandarts geweest om de kroon bij te laten vijlen, maar dat bracht geen oplossing. Ik dacht ik probeer er gewoon mee te leven, want het was wel vervelend, maar niet "onleefbaar". Tot voor een maand geleden de kies echt pijn begon te doen en er toch een ontsteking onder de kroon bleek te zitten. Mijn tandarts vertelde me toen dat het plaatsen van een kroon soms toch wel een grote belasting voor de zenuw betekent en dat dat soms toch kan uitlopen op een wortelkanaalbehandeling, ook al is dat lange tijd niet zichtbaar op fotoos. Dus ik zou zeggen ga op je eigen gevoel af en als je het niet vertrouwt, gewoon even naar de tandarts voor een na-controle.

succes , rob :smt006
di, 08/24/2004 - 09:21 Permalink
patriciapaj

ben naar de tandarts geweest en die heeft me nu een wortelkanaal behandeling gegeven en ik moet zeggen het gaat de goede kant op. bedankt voor je reaktie!

patricia
wo, 08/25/2004 - 09:11 Permalink
robbiesan

Fijn om te horen dat het probleem nu aangepakt wordt ! Hou er alleen even rekening mee dat een wortelkanaalbehandeling op zichzelf ook wat napijn kan geven, als de verdoving is uitgewerkt, maar die zal normaal gesproken al gauw minder worden. Mijn tandarts adviseerde om indien nodig wat paracetamol te nemen, maar heb het tot nu toe nog niet nodig gehad.

groeten

rob
wo, 08/25/2004 - 10:54 Permalink