Ik moet onder een frame omdat ik een paar kiezen mis. Dat is gekomen door allerlei problemen met mijn kiezen.
Nu is mijn vraag: als ik nog een kies kwijt zou raken, is het dan mogelijk om deze in het bestaande frame op te nemen? Of moet ik dan weer een heel nieuw frame?
Ik hoop dat iemand (misschien de digitale ta) mij een antwoord kan geven.
Groetjes,
Joke
Nu is mijn vraag: als ik nog een kies kwijt zou raken, is het dan mogelijk om deze in het bestaande frame op te nemen? Of moet ik dan weer een heel nieuw frame?
Ik hoop dat iemand (misschien de digitale ta) mij een antwoord kan geven.
Groetjes,
Joke
Groetjes Roxanne :smt006
Joke
veel succes!
We hebben pas dit forum gevonden, dus vandaar de late reactie, maar...
als je er een kies bij wilt hebben is dat niet zomaar gedaan!
Het is belangrijk welke kies eruit gaat.
Dit in verband met het ontwerp van het frame.
Dus als je kan uitleggen welke kiezen er nog zitten, kan ik je misschien verder helpen.
Wij zijn tandtechnisch ondernemers van een frame,- protheselab
Ik moet onder een frame voor de missende kiezen 37, 36 en 34. Voor kies 35 krijg ik een kroon.
En rechtsonder mis ik 47.
Nu is het op het moment rustig in mijn moment, maar deze kiezen ben ik echt binnen een paar maanden kwijt geraakt, door verschillende klachten. Ik ben dus erg bang dat het weer gebeurt en vroeg me af of ik dan weer een heel nieuw frame moet.
Kies 46 bijvoorbeeld, daar zit een hele diepe vulling in. Wat als ik die na een poosje ook moet missen. Kan die dan worden bijgeplaatst in een frame?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Joke
Je bent al aardig op de hoogte als je praat over de '37' en de '47'.
Als er geen 'vreemde dingen' op de foto van de onderkaak te zien zijn, zal er geen tandarts zijn die er een voorstander van is om de 'grote kies',(de molenstenen of grote malers) te extraheren (eruit te halen).
Als de vulling er goed inligt en er zijn geen cariës, zou ik 'm persoonlijk zo lang mogelijk laten zitten.
Als ie er dan toch uit moet en de tandarts staat erachter, laat hem met de techniker het ontwerp goed doorspreken.
Je praat over kies '35', dat je daar een kroon voor krijgt, wanneer gaat dat gebeuren?
Als dat nog niet is gebeurt, laat de techniker er dan een 'horse-shoe' preparatie in maken vanuit mesio-linguaal naar distaal op de 35.
Dit omdat het frame vrijeindigend is in het 3de kwadrant.
Als er rekening zou moeten worden gehouden met de verwijdering van de grote molaar 46, kan het ontwerp misschien beter met de minor-connector tussen de 44 en de 45 uitkomen, met een samengesteld meetlijn I anker.
Waarom: omdat het 4de kwadrant in de toekomst wellicht ook vrij-eindigend wordt, en er dan geen extentie aan hoeft te worden gesoldeerd of gelaserd.
Een frame extentie is een 'stukje framestaal' wat aan het bestaande frame wordt geplaatst.
Bij een vrij-eindigend frame, zijn er geen natuurlijke elementen meer aan het eind van de tandboog.
Dit is een behoorlijk tandtechnisch verhaal, maar als je dit de tandarts laat lezen bij je bespreking zal hij of zij het wel begrijpen.
Als je behoefte hebt om meer van het frame te weten kan je altijd posten, dan probeer ik je antwoord te geven.
Ik weet nog niet precies hoe je een afbeelding zou kunnen plaatsen op het forum, als ik dat weet kan ik het verduidelijken met een tekening, maar daar kom ik nog wel achter.
succes met het frame en tot horens.
Alleen is kies 46 niet de laatste kies, er zit nog een verstandeskies helemaal achterin. Daar zit alleen maar een heel kleine vulling in, dus die zit daar nog wel even.
De reden dat ik bang voor 46 is dat bij mij afgelopen jaar zo'n vier kiezen ineens opspeelden en dat de wkb's mislukt zijn. Na zo'n half jaar pijn denk je dan alleen maar: ERUIT!
Dus dat is gebeurd.
De kroon komt als ik een afspraak maak. Ik heb met de ta afgesproken dat ik een afspraak maak als ik daaraan toe ben. Mede ivm vergoeding van de kosten wordt dat 2005.
Daarna kan toch meteen het frame gemaakt worden?
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik print het uit en neem het mee naar de ta.
Groetjes,
Joke
vragen over een frame
Waarom dan een kroon, is de 46 toch nog goed genoeg (voor behoudt). Ik heb vanaf 11 aug. 2004 een brug onder, met een zenuw verwijderd is. Bij mij ging het best goed, ik zou wel een willen zien hoe dat uit ziet jouw frame. Als het mogelijk is... Wat K9 meent, met vrij-einden. Noemen ze ook wel precieseverankering, als ik goed heb. Maar ik zou wel kijken wat mogelijk is, als je dat kan laten doen. Zou het heel mooi worden (zonder dat je de haakjes ziet).
Ik hoor het wel van je.
Groetjes Senna.
Zo, heel verhaal. Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben.
Maar zoals ik zei, ik doe dit pas volgend jaar, omdat ik dan nog iets van de verzekering terugkrijg.
Joke
Ik wil K9 bedanken. Want ik heb het hele verhaal aan mijn ta laten lezen en hij heeft het gebruikt. Ik weet nu dus wat die "horseshoe" is, want die zit op mijn kroon :D
Nogmaals bedankt en ik hoop dat dit ook bij K9 aankomt.
Groetjes,
Joke