mondhygiëniste

Author:
Cezan
Posted:
zo, 09/12/2004 - 23:07
Onlangs had ik een controle bij de tandarts gepland. Werd "overvallen" door een mondhygiëniste die eerst instructie mondhygiëne gaf en daarna het gebit ging schoonmaken. Daarna volgde controle door de tandarts. Voorheen was er controle door de tandarts gevolgd of voorafgegaan (afhankelijk van hoe het in de planning van de tandarts uitkwam) door schoonmaken door een preventie-assistente.
E.e.a. overviel me een beetje.
Vraag: had ik hier als patiënt niet over geïnformeerd moeten worden en mijn toestemming moeten geven of kan dit wel zomaar en is het een tamelijk gebruikelijke weg die is gevolgd?

Bij voorbaat dank voor de reacte.

Cezan
Van Leeuwen

Omdat er nog steeds een groot tandartsen tekort heerst in Nederland hebben een aantal tandartsen besloten om zelf geen gebitsreiniging meer uit te voeren zodat ze meer patiënten kunnen behandelen. Dit is op zich een hele goede ontwikkeling aangezien er dan meer patiënten per tandarts geholpen kunnen worden.

Sommige tandartsen kiezen ervoor om eerst het gebit grondig te laten reinigen alvorens een controle uit te voeren. Aangezien er soms onder tandsteen gaatjes zitten kan een tandarts op deze manier beter het gebit controleren. Andere tandartsen doe dit weer andersom; zij doen eerst zelf de controle en aleten daarna het gebit bij een mondhygiëniste/preventie assistente reinigen.

Als patiënt zijnde ben je natuurlijk baas over je eigen mond. U mag natuurlijk vragen waarom u op een bepaalde manier bent behandeld. Waarschijnlijk is dit gewoon de standaard werkwijze van uw tandarts maar overleggen kan nooit kwaad.

Gr. Maurice
ma, 09/13/2004 - 14:32 Permalink
Cezan

Het is helaas niet helemaal het antwoord op de vraag.
Werkwijze van de tandarts is gewijzigd, zoals ik heb proberen aan te geven in het eerste bericht: voorheen controle tandarts + schoonmaken preventieassistente (of andersom); nu instructie mondhygiëne en schoonmaken mondhygiëniste + controle tandarts. Het is niet zozeer dat ik ertegen ben, maar niemand heeft mij op de hoogte gebracht van de veranderde werkwijze van de tandarts, niemand heeft ooit de noodzaak geconstateerd van instructie mondhygiëne (volgens mij weet ik prima hoe ik het schoon moet houden en breng ik dat ook in praktijk), noch van het feit dat een mondhygiëniste nu ineens gaat schoonmaken i.p.v. de preventie-assistente. Voor mijn gevoel moet een tandarts eerst de noodzaak duidelijk maken om naar een mondhygiëniste te verwijzen en dat punt mis ik. Daarom zou ik graag willen weten of de veranderde handelswijze in de tandartsprakijk gebruikelijk is zonder de patiënt op de hoogte te stellen. Zo ja dan leg ik mij daar bij neer; zo nee, dan wil ik daar nog eens op terug komen bij de tandarts.

Met vriendelijke groet, Cezan
ma, 09/13/2004 - 16:05 Permalink
Van Leeuwen

Hier is moeilijk een correct antwoord op te geven. Uw tandarts heeft blijkbaar een bepaalde behandelwijze waarvan u niet op de hoogte was. Ik kan u niet vertellen of hij u hierover had moeten informeren aangezien hij doet wat het beste voor u is.

Vergelijk het met het volgende; u bent gewend om grijze vullingen bij uw tandarts te krijgen. Opeens gebruikt de tandarts geen grijs meer maar wit. Bij een witte vulling moet er eerst een extra stap plaatsvinden voordat er gevuld kan worden (etsen). Deze extra stap wordt bij u in rekening gebracht. Moest uw tandarts van te voren zeggen dat dit het geval was?

Nogmaals; ik kan u geen correct antwoord geven. Tot hoever gaat de informatieplicht van een tandarts? Wanneer u geconfronteerd wordt met onverwachte zaken zoals die instructie kunt u het daar natuurlijk altijd even over hebben met uw tandarts. Vraag hem eens waarom zijn handelswijze veranderd is....

Gr. Maurice
ma, 09/13/2004 - 16:14 Permalink
dj

De informatieplicht gaat niet zover dat zoiets van tevoren overlegd moet worden. Waarom niet? Welnu, om in de vullingen-analogie te blijven, tenzij je techisch goed op de hoogte bent zie je dat pas thuis, in de spiegel, waarmee er gevuld is. Dat is dan mi wel iets om te vertellen als dezelfde tandarts ineens andere vulmaterialen gaat gebruiken.
Met de mh behandeling is dat wat anders: je kunt als patient veel beter inschatten wat er gebeurt dan bij technische details in je mond, je bent dus ook veel beter in de gelegenheid om, als het gebeurt, eventueel op de rem te gaan staan.
Een tweede punt is dat, ja het kan vervelend zijn, of wennen, of onjuist of wat dan ook maar echt schade zul je er niet snel van oplopen, het is ook niet snel "medisch onjuist". Of het helemaaaal juist is is een kwestie waar over te twisten is, zeker, maar ik zie er niet direct schade voor de patient uit ontstaan.
Zaken die niet goed gaan maar waardoor geen schade onstaat of waardoor niemand benadeeld wordt worden wellicht als onjuist beoordeeld maar ze hebben zelden gevolgen.

Dat wil niet zeggen dat je je het moet laten gebeuren. Je mag gewoon zeggen: "Ik wil geen poetsinstrukite want dat weet ik al".
Ik ken het gevoel van poetsinstruktie te krijgen terwijl je denkt: mjah dit is kul er zijn andere dingen nodig hier. Het is al snel het beste om dit ook gewoon duidelijk te maken, rustig wel dan. Meestal is schrijven de beste manier!

Doeg,
ma, 09/13/2004 - 17:25 Permalink
minique

Het zou naar mijn idee netter zijn geweest als je vooraf was geïnformeerd dat men het voortaan anders ging aanpakken, maar ik denk dat dat in de de praktijk zelden of nooit gebeurt.
Als ik jou was, zou ik het er wel even met de tandarts over hebben. Vraag hem waarom het veranderd is. Of dat bij iedereen zo is of alleen in jouw geval (misschien heeft hij er wel een reden voor gehad maar is je tandarts 'vergeten' het aan jou te vertellen???). Of je dat mondeling of schriftelijk doet, maakt niet zoveel uit denk ik, als je maar rustig en netjes blijft! Als je denkt het niet rustig mondeling te kunnen doen, doe het dan per brief, dan kun je rustig je zinnen formuleren.

Succes en ik ben wel benieuwd (als je erop door gaat) hoe de tandarts erop reageerde!

:smt006 Monique
ma, 09/13/2004 - 17:54 Permalink
Lieneke

Ik wil even reageren op het zinnetje: Ik kreeg een mh-instructie terwijl ik best weet hoe ik mijn mond moet schoonmaken.
Een mh geeft alleen een instructie als deze ziet dat de mond niet voldoende schoon is. Blijkbaar weet u dus niet zo goed hoe u uw mond moet schoonmaken...Dit is iets waar heel veel mensen over struikelen: zo van: ik poetst al jaren mijn tanden en dan zou ik niet weten hoe dat moet? Wat een onzin!
Het is echt geen onzin. Als u de instucties van de mh opvolgt, zal u merken dat dit echt zn vruchten afwerpt. Misschien wel zo goed, dat u niet meer bij de mondhygieniste hoeft te komen...
ma, 09/13/2004 - 18:07 Permalink
dj

Hoi Braces:

Nou je bent zelf een voorstander om een praatje te maken met de patient, dan hoor je soms dat er andere dingen aan de hand zijn: niet dat ze niet weten hoe te poetsen maar dat er iets is waardoor ze er niet aan toe komen.

Ik ook, weeeet het echt wel maar soms gaat het effe niet zo goed en dan is mijn mondhygiene ook minder. Maar nog eens een verhaal over suiker of wat dan ook op me loslaten is niet zinvol.

Echt waar ik heb vroeger een paar keer poetsinstruktie gehad waar de tijd aan iets anders besteed had moeten worden: de bezordheid om de gevolgen van de kaakfactuur waarover niet voldoende gesproken kon worden. Daaaaar kwam het door, bij mij dan.

Doewie
ma, 09/13/2004 - 18:15 Permalink
dj

Ofwel ik vond je wel een beetje streng Braces in dit stukje en dat terwijl ik van je weet dat bij je eigen patienten echt wel de zaken van veel kanten bekijkt :smt056.
ma, 09/13/2004 - 18:37 Permalink
CD

Wat het eigelijke probleem is volgens mij een communicatieprobleem. Is de behandeling van de mondhygiënist volgens u gelijkwaardig als die van de preventieassistent? Is de behandeling duurder geworden? Ik ben deels eens met braces, de basis ligt uiteindelijk wat u zelfs aan uw gebit doet. Veel mensen denken dat zij het goed bijhouden, wat vaak beter kan.
ma, 09/13/2004 - 22:43 Permalink
Cezan

ok. dat zinnetje zet mensen blijkbaar op scherp!
Er werd gestart met een instructie mondhygiëne - ik kreeg de indruk dat het een standaardverhaal was-, terwijl er nog geen blik in de mond was geworpen. Daarna heb ik niet gehoord dat er iets mis was met mijn mondhygiëne, noch van de mh noch van de tandarts later zelf. Er is op dat gebied nog nooit gezegd dat het niet ok was. Maar goed, hiervan is niet iedereen te overuigen op dit forum.
Lijkt me idd het beste om het een volgende keer eens rustig op te nemen met de tandarts en zelf alert te zijn op wat er gebeurt in de toekomst. Ik weet dus niet of dit de nieuwe standaardprocedure is of dat het incidenteel is, bij elke patiënt of niet, en wat de toegevoegde waarde is van het schoonmaken van een mh boven die van een preventie-assistente. Ik hoop niet dat ik Braces weer tegen het verkeerde been schop, dit is zeker niet mijn bedoeling, maar ik wil gewoon wat meer duidelijkheid over de te voeren procedure en daar voor zover mogelijk zelf ook inbreng in hebben. Daar lijkt me niets mis mee.

Cezan
ma, 09/13/2004 - 23:06 Permalink
minique

Waarom wachten met opnemen met de tandarts, als je er nu mee zit? Ik bedoel, als je wacht tot de volgende keer (en dan denk ik dat je de volgende controle bedoelt, dus over minimaal een half jaar) dan blijft het gevoel wel al die tijd zitten. Ik zou nu in ieder geval willen weten of het incidenteel is of structureel en waarom het niet meer door de preventie-assistente gedaan kan worden. Dan kan je het afsluiten (bovendien ben ik wel nieuwsgierig naar de reactie van de tandarts - hihihihihi)

:smt006 Monique
di, 09/14/2004 - 09:32 Permalink
Lieneke

ok. dat zinnetje zet mensen blijkbaar op scherp!
Er werd gestart met een instructie mondhygiëne - ik kreeg de indruk dat het een standaardverhaal was-, terwijl er nog geen blik in de mond was geworpen. Daarna heb ik niet gehoord dat er iets mis was met mijn mondhygiëne, noch van de mh noch van de tandarts later zelf. Er is op dat gebied nog nooit gezegd dat het niet ok was. Maar goed, hiervan is niet iedereen te overuigen op dit forum.

DAT KLOPT INDERDAAD NIET. IK SNAP NIET HOE EEN MH EEN INSTRUCTIE KAN GEVEN ZONDER IN DE MOND TE HEBBEN GEKEKEN...

Lijkt me idd het beste om het een volgende keer eens rustig op te nemen met de tandarts en zelf alert te zijn op wat er gebeurt in de toekomst. Ik weet dus niet of dit de nieuwe standaardprocedure is of dat het incidenteel is, bij elke patiënt of niet, en wat de toegevoegde waarde is van het schoonmaken van een mh boven die van een preventie-assistente. Ik hoop niet dat ik Braces weer tegen het verkeerde been schop WAS NIET BELEDIGD HOOR, SORRY ALS IK ZO OVERKWAM. tOEGEVOEGDE WAARDE: EEN MH HEEFT BETERE VAARDIGHEDEN EN MEER KENNIS ALS EEN PREV.ASS. MAAR ALS ER BIJ U GEEN SPRAKE VAN PARODONTITIS IS, DAN KAN HET NET ZO GOED DOOR EEN PREV.ASS SCHOON GEMAAKT WORDEN, dit is zeker niet mijn bedoeling, maar ik wil gewoon wat meer duidelijkheid over de te voeren procedure en daar voor zover mogelijk zelf ook inbreng in hebben. Daar lijkt me niets mis mee. LIJKT MIJ EEN GOED PLAN

Cezan
[/u][/i]
di, 09/14/2004 - 12:43 Permalink