Hallo, ik ben een jongen van 21 jaar, en ik heb een ontzettend slecht en verwaarloosd gebit. Ik ben al langer dan 3 jaar niet naar de tandarts
geweest vanwege angst en veel persoonlijke problemen in de familie die ik toendertijd niet aan kon en zodoende in een lange depressie terecht kwam. Ik durf amper te praten met mensen, zelfs mijn eigen ouders kan ik niet onder ogen komen. Ook heb ik al sinds tijden niet maar gelachen met mijn mond open, want ik wil niet dat iemand mijn gebit ziet, ik schaam mij er heel erg diep voor. Ik heb het te lang uitgesteld om een bezoek te doen bij de tandarts of om raad te vragen. En daarvoor moet ik boeten, eten zelf gaat ook erg moeizaam met mijn gebits toestand.
Mijn voortanden zitten gaten en scheuren in, ook kleurt het donkerder na bijna elke week maar ze zijn wel gevoelig dus ik hoop niet dat ze dood zijn, mijn hoektanden brokkelen ook af, en mijn kiezen zijn in dezelfde toestand. Het enigste wat er nog een beetje uit ziet is mijn ondergebit. Hoewel daar ook gaten inzitten en verkleuringen. Elke tand in mijn gebit is wel toe aan een volledige renovatie.
Ik hoop dat ik een reactie krijg, want ik ben echt wanhopig. Ik weet dat ik een tandarts moet bezoeken. maar wat zijn de mogelijkheden ? Ik vrees dat ik een kunstgebit moet hebben, ik ben op het ergste voorbereid, maar hoe kijkt de tandarts daar tegen aan - ik wil geen scene schoppen en zeg maar een freakshow zijn omdat mijn gebit een totale bowlingsbaan is... één keer iets tegenaan meppen en ze vallen eruit.
Kan er a.u.b. iemand mij raad geven zodat ik een stap in de goede richting kan zetten en hopelijk weer in de toekomst zou kunnen lachen en normaal zou kunnen eten.
Bij voorbaat ontzettend dank voor jullie reacties,
een wanhopige jongen.
geweest vanwege angst en veel persoonlijke problemen in de familie die ik toendertijd niet aan kon en zodoende in een lange depressie terecht kwam. Ik durf amper te praten met mensen, zelfs mijn eigen ouders kan ik niet onder ogen komen. Ook heb ik al sinds tijden niet maar gelachen met mijn mond open, want ik wil niet dat iemand mijn gebit ziet, ik schaam mij er heel erg diep voor. Ik heb het te lang uitgesteld om een bezoek te doen bij de tandarts of om raad te vragen. En daarvoor moet ik boeten, eten zelf gaat ook erg moeizaam met mijn gebits toestand.
Mijn voortanden zitten gaten en scheuren in, ook kleurt het donkerder na bijna elke week maar ze zijn wel gevoelig dus ik hoop niet dat ze dood zijn, mijn hoektanden brokkelen ook af, en mijn kiezen zijn in dezelfde toestand. Het enigste wat er nog een beetje uit ziet is mijn ondergebit. Hoewel daar ook gaten inzitten en verkleuringen. Elke tand in mijn gebit is wel toe aan een volledige renovatie.
Ik hoop dat ik een reactie krijg, want ik ben echt wanhopig. Ik weet dat ik een tandarts moet bezoeken. maar wat zijn de mogelijkheden ? Ik vrees dat ik een kunstgebit moet hebben, ik ben op het ergste voorbereid, maar hoe kijkt de tandarts daar tegen aan - ik wil geen scene schoppen en zeg maar een freakshow zijn omdat mijn gebit een totale bowlingsbaan is... één keer iets tegenaan meppen en ze vallen eruit.
Kan er a.u.b. iemand mij raad geven zodat ik een stap in de goede richting kan zetten en hopelijk weer in de toekomst zou kunnen lachen en normaal zou kunnen eten.
Bij voorbaat ontzettend dank voor jullie reacties,
een wanhopige jongen.
Het is gebleken dat mensen soms omdat ze al zo lange tijd niet geweest zijn denken dat het gebit er rampzalig aan toe is, terwijl in werkelijkheid er vaak nog heel veel gedaan kan worden. Maar door steeds langer weg te blijven zal het gebit achteruit blijven gaan en zal de angst om naar de tandarts te gaan ook weer groter worden, waardoor de kans dat iemand naar een tandarts gaat dan ook weer kleiner wordt.
Zorg ervoor dat je niet in die vicieuze circel terecht kom en probeer de eerste stap te zetten! Succes.
Ga nou gewoon en begin met het opknappen van je gebit. Hoe langer je wacht hoe rottiger het wordt, en nu kan er waarschijnlijk meer aan gedaan worden dan je denkt. Effe flink zijn en daarna heel erg blij. Heel veel succes!!!
Wat een vervelend verhaal zeg! Er is niets zo erg als mensen niet meer aan durven kijken...
Ik kan me voorstellen dat je bang bent. Maar gelukkig weet je ook zelf de oplossing.
Ik weet niet in hoeverre je berichten op dit forum hebt gelezen, maar veel mensen die hier komen schrijven eerst over hun angst en als ze dan uiteindelijk al hun moed bij elkaar hebben gezocht en zijn gegaan, blijkt het allemaal behoorlijk mee te vallen!
Helaas heb ik niet de machtigige woorden in bezit, waardoor iedereen weer naar de tandarts gaat. Ben helaas niet iemand uit charmed die je kan betoveren zodat je alle moed ineens hebt, en je gebit volledig is gerenoveerd... als ik het kon... had ik het voor je gedaan!
Misschien kan je iemand in vertrouwen nemen een vriend of vriendin of misschien je ouders, broers of zussen als je die hebt. En dat die je bijstaat in deze moeilijke en angstige tijd. Die de tandarts bellen en een afspraak maken, die m et je meegaat als je deze afspraak hebt!
Heb je overigens nog een tandarts of moet je op zoek naar een nieuwe???
Groetjes Monique
ik heb eigenlijk precies het zelfde probleem. :oops:
en daarom wou ik je vragen of je er al wat aan hebt laten doen en zo ja hoe je dat hebt aangepakt stuur een bericht prive en/of kijk bij het trefwoord verwaarlozing om mijn verhaal te lezen.
misschien kunnen we verder kletsen en ik hoop dat je nog eens online op deze site bent.
wols.
Ik was zo bang dat ik in de wachtkamer al flauw viel.
Na lang aandringen van anderen toch maar een afspraak gemaakt. Samen met een goede vriend, die ik in vertrouwen kon nemen, naar de tandarts gegaan. De eerste afspraak duurde een uur en daar is dus HELEMAAL NIETS gebeurd. Alleen een beetje kennis maken met de tandarts. (Ik op een krukje en de Tandarts relaxed in zijn behandelstoel, kopje koffie erbij) De tweede afspraak heeft hij alleen even gekeken en wat gebabbeld. De derde alleen foto's maken. De vierde............
Na 60 behandelingen van ruim 1,5 uur en 2 jaar later heb ik het mooiste gebit van nederland :D en dit nu al ruim 17 jaar.
Kortom, Zoek via vrienden uit welke tandarts het best past bij jouw. Geef bij het maken van de eerste afspraak duidelijk aan dat je bang bent EN dat je een lang consult wil. Zorg dat de tandarts weet wat hij kan verwachten. Geef ZELF het tempo aan. Spreek met hem af dat JIJ de regie voert (Voor zover mogelijk medisch gezien)
Een goede tandarts die ervaring heeft met zeer angstige patienten met veel schade aan het gebit zal ervoor zorgen dat ook je zelfvertrouwen opgekrik wordt. o.a. door eerst de meest in het zicht staande tanden op te kalefateren.
Uit ervaring weet ik dat je na een aantal behandelingen steeds meer en sneller wil gaan. Je leert dan veel beter met je angsten om te gaan.
Ik wens je sucses bij het maken van een eerste afspraak.
O ja, Het is voor mij nu ruim 17 jaar geleden dat ik de stap maakte maar ik slaap nog steeds slecht voor mijn controle beurt en ben nog net zo angstig als vroeger. Ik kan er nu alleen beter mee omgaan. (Dank aan de Tandarts)
Groeten, Ton (38)
Maar hoe zat het dan met de verzekering en kosten plaatjes...
Je hoeft mij niet alles in detail te vertellen
Met wat voor kosten je hebt gemaakt..
Maar ook zou ik wel willen weten of dat de verzekering dit dekt.
En of ik zelf de knip moet trekken...
En natuurlijk zal het verschillen..
Maar welke kosten kan ik zeg maar verwachten
Want 60 x 1,5 uur lijkt mij niet dat hij het even gratis doet ?
Ik wil ook zo'n renovatie doen
Maar idd de eerste stap is altijd moeilijk weer.
En ook omdat ik financieel wil weten waar ik aan toe ben...
Maar wat heb jij nu dan ?
Een gebit ? of welke andere oplossingen zijn er nog meer ?
Ik wil dan z.s.m. er aan beginnen zodra ik weet wat ik allemaal kan verwachten..
Bedankt alvast