verkeerde keuze in soort witte vulling?

Author:
Robin2
Posted:
do, 11/25/2004 - 19:45
Een week geleden heb ik witte vullingen gekregen. Van de behandeling voelde ik dankzij (lokale) verdoving niets. Daarna werd de pijn zeer hevig. Nog steeds kan ik niet kauwen omdat dat te pijnlijk is. Volgens de tandarts is dit normaal en kan het tot drie maanden duren waarbij het wel aldoor minder moet worden. Inmiddels heb ik via via van een andere tandarts gehoord dat dit dus niet normaal is en mijn tandarts waarschijnlijk een achterhaald vulmateriaal gebruikt heeft (1 fase bonding) terwijl dit probleem met nieuw materiaal (Clearfil SE balt) niet zou optreden. Deze tandarts denkt ook dat de vullingen te hoog zijn opgebouwd en denkt dat het kan helpen als dat wat wordt bijgeslepen. Hij gaf echter aan dat de pijn wel tot zes maanden zou kunnen aanhouden. Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er deskundigen die hier iets over kunnen zeggen? Alvast bedankt!
prondel

Ik vind het knap dat een tandarts zonder te weten van de hoed en de rand kan bepalen wat voor materiaal er gebruikt is. Maar dat terzijde.

Soms doen witte vullingen zeer, soms zelfs langer dan een week of twee. Maar drie maanden of een half jaar vind ik vreemd. Klachten kunnen door de krimp van de vullling optreden maar ook als de vulling erg diep was bijvoorbeeld. Te hoog of in te weinig aparte porties repareren kan allemaal de oorzaak zijn van de klacht.

Bij twijfel wordt een vullling wel eens gedeeltelijk over gelegd, maar ik zou dit wel eerst even overleggen met je eigen tandarts. Die kan namelijk veel beter inschatten WAT de oorzaak zou kunnen zijn, da's meer kans op een succesvol einde dan een slag in de rondte doen zonder echte voorkennis zoals die "via via meneer" deed.
do, 11/25/2004 - 21:38 Permalink