vraag over aanpassen bovenplaatje

Author:
Linda39
Posted:
ma, 01/24/2005 - 11:22
hallo,

Ik ben 11 november 2004 geholpen in Kerkrade. Ik heb een bovenplaat met 12 tanden en een onderplaatje. Nu is mijn bovenplaat erg los gaan zitten. Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat als ik hem aan laat passen?

Moet ik opnieuw happen?
Moet ik mijn plaatje achterlaten en zo ja voor hoe lang?

Ik kan er wel mee leven en doe het liever in 1 keer zodat ik hem niet bijvoorbeeld 3 keer moet laten aanpassen, want hoewel ik eenmaal "geholpen" ben is mijn extreme angst nog steeds aanwezig!

zelfs bellen voor een afspraak is alweer een hele stap pffff

groetjes Linda
Geke

Het is normaal dat, als je een plaatje gekregen hebt, het na een tijdje niet meer zo goed past. Dit komt doordat op de plaats waar de tanden en kiezen hebben gezeten, het kaakbot slinkt. Hierdoor gaat het plaatje losser zitten. Omdat dit normaal is, wordt na verloop van tijd (na een half jaar tot een jaar) het plaatje vaak gerelined. Dat betekent dat de pasvorm van het plaatje verbeterd wordt, door het roze kunststof wat tegen de slijmvliezen aan ligt aan te passen. De kiezen komen dan weer beter op elkaar en het kaakbot wordt meer verdeeld belast. Dit kost vaak niet veel tijd bij de tandarts. Vaak wordt er met het plaatje een afdruk gemaakt, deze wordt naar de tandtechnicus gestuurd en vaak heb je je plaatje nog dezelfde dag terug. Dus er moet wel opnieuw een adruk gemaakt worden, dat klopt en je moet je plaatje achterlaten. Ik weet dat je hem bij ACTA altijd nog dezelfde dag terug hebt, maar dat zou je het beste aan je tandarts kunnen vragen. Ik hoop dat je je even over de angst heen kunt komen om deze stap te zetten.

Ik hoop dat je zo eerst genoeg informatie hebt, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd zeggen. :smt006
wo, 04/20/2005 - 19:22 Permalink
Linda39

Ik heb ondertussen gebeld voor een afspraak en ik kan morgen terecht. Ik ga niet naar een tandarts maar rechtstreeks naar een tandtechnicus. Ik heb begrepen dat ik wel opnieuw moet happen maar omdat mij een aantal weken geleden een hoektand is afgeknapt (die is ondertussen weer gerepareerd) had ik weer hetzelfde gevoel als toen ik nog mijn eigen tanden had. Het idee dat ik niet meer alles kon eten, weer oppassen met kauwen... Dus tegen mezelf gezegd "kom op meid, het doet niet zeer en een halve dag zonder tanden nou ja gordijntjes dicht dan maar"

Ik zie er erg tegenop maar daarna hoop ik dat alles weer wat beter past! (en dat ik weer even vooruit kan..) Ik hoop niet dat ik nu elk half jaar terug moet om het aan te laten passen of dat er iets afknapt, want dan zou ik toch aan een andere oplossing moeten gaan denken, een frame of zo, maar ik heb dit plaatje nog maar een half jaar en het heeft me veel geld gekost, ik hoop dat zo´n plaatje het wel even volhoudt..

Is er een levensduur aan te geven?

alvast bedankt voor het antwoord!

groetjes Linda
ma, 05/23/2005 - 21:30 Permalink
Geke

Het aanpassen van dat plaatje hoeft niet elk half jaar hoor, dat is alleen in het begin. Als het plaatje geplaatst is zijn er vaak tanden en kiezen getrokken en het kaakbot verandert daarna nog erg. Daarom wordt het daarna aangepast aan de vorm die het kaakbot dan heeft aangenomen. Daarna verandert er niet zo veel meer als in het begin. Plaatjes kunnen wel 10 jaar meegaan, maar het hangt er natuurlijk erg vanaf hoeveel tanden ermee vervangen worden, dus of er veel kwetsbare stukjes in zitten. En hoe zwaar hij belast wordt is ook belangrijk. Bij veel stress zou je kunnen knarsen of klemmen en 's nachts inhouden is ook niet goed voor het plaatje ivm deze belasting en ook voor het mondslijmvlies. Een plaatje is in vergelijking met bijvoorbeeld een frame sowieso slechter voor het tandvlees, omdat het alleen hierop steunt en het daardoor wat naar onderen drukt, dus het zorgt ervoor dat het tandvlees terug gaat trekken als je het belast.

Ik hoop voor je dat het goed gaat en weer wat beter past.

:smt006 Geke
do, 05/26/2005 - 16:20 Permalink
Linda39

Hoi,

bedankt voor je antwoord, ik ben vorige week geweest en het happen stelde niets voor, ik hoefde niet zo´n mond vol, maar er werd gewoon "iets" aan de plaat gesmeerd, daarna even indoen en klaar. Maar nu na een paar dagen zit het alweer los. Ik heb 12 elementen op de bovenplaat en de twee kiezen moeten alles maar vast zien te houden met 2 haakjes. Daardoor zakken mijn voortanden naar beneden. Mijn tandprot. zei wel dat er weinig houvast is. Ik zal er dus voorlopig mee moeten leren leven. Ik denk wel dat ik over een tijdje toch voor een frame kies. Ik vind dit plaatje niet de beste oplossing. Ik ben zelfs alweer terug geweest vanmorgen om het haakje weer wat aan te laten passen. Je blijft er wel mee bezig op deze manier, terwijl ik dacht dat ik nu wel van de "ellende" af was.

:smt006 Linda
ma, 05/30/2005 - 12:07 Permalink